Det har skitit sig
22.04.2019
Hej. Så jag har förstört lite för mig själv nu. För typ två veckor sedan så kände jag att jag var störtkär i den här ena personen. Jag berättade för honom hur jag kände och allt var bra osv. Nu känner jag inget för honom längre. Men han känner för mig. Vi har hängt efter skolan nån gång och som jag förstår det så tror han att vi är på gränsen att bli flickvän pojkvän och jag känner inte så alls. Han är en av mina bästa vänner och om jag berättar för honom att jag inte gillar honom så kommer det fucka upp typ allt. E också förvirrar över hur jag kunde vara störtkär för två veckor sedan men känna motsatsen nu? Hur fixar jag detta utan att göra allt värre? Rädd

Ungdomsinformatör Ida svarar
24.04.2019
Hej!
Okej, jag förstår helt hur det kan kännas.  Vill bara börja med att säga att klandra inte dig själv i detta nu. Känslor går inte att styra och bestämma över. Du har nu upptäckt att det fanns inte egentligen ett djupare intresse för den här personen, och så kan det vara ibland, att det blir ett rus av känslor(ett intresse) och sen så svalnar det ganska snabbt. Det är absolut inget konstigt med det. Och det kan vara något som man får reda på först när man avslöjat sina känslor och sen träffats några gånger, som i ditt fall.
Det du bör göra är att prata med honom om detta. Förklara hur du känner. Om han skulle reagera på det sättet att han blir jätte ledsen eller arg, så kom ihåg att det kommer att gå över. Ge honom tid att bearbeta sina känslor. Efter en tid så kan ni kanske umgås som kompisar igen. Han kan ju också ta det bra och förstå hur du känner. Det går inte att säga hur han kommer att reagera på förhand.
Ta hand om dig!
Kram, Ida