Hur tolka honom?
15.07.2016
Hej igen! :)
Det är jag som skrev frågan http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/gillar-han-mig-eller-va
Jag tog mod till mig på studentdagen när jag kom hem från alla festligheter och skrev åt honom på facebook att jag äntligen är student. Han gratulerade mig förstås och frågade hur det kändes etc. Sedan blev det lite tyst men jag tänkte inte på det pga alla studentfester.
Någon dag senare tänkte jag att jag försöker igen och skickade igen ett hej åt honom på facebook och som vi skrev. Vi höll på i typ fyra dagar, haha. Sen blev det tyst i nån vecka.
Envis som jag är tänkte jag inte ge upp direkt så där bara och tänkte också att han kanske är lite blyg och överraskad att han inte vågar fråga först. Så jag skickade sedan pånytt åt honom.
Det gick bra att skriva och för nån vecka sen slog det slint i huvudet och jag skrev åt honom "Men nu ska jag fara och sova gonatt *pussemoji*". Jag fattar inte varför jag lade dit den där pussen. Det bara slant till i huvudet och jag satte dit den. Han var just då lite full och skrev typ gonatt fyra gånger och skrev någonting emellan också innan han slutligen "Natt natt yo *pussemoji*". När jag sedan vaknade på morgonen blev jag lite förvånad när jag såg vad han svarat. (jag har ibland fått random fyllemeddelanden av honom på natten)
På något sätt verkar det vara som om den där pussemojin har satt igång något för efter det har vi skrivit mycket med varandra (nästan varje dag) och vi skriver om allt möjligt. Han brukar nu oftare ta initiativ till att skriva.
Det finns en sak som jag funderar lite över och det är att speciellt om vi båda har druckit lite alkohol och det är sent på kvällen/mitt i natten, så flödar chatten och vi pratar om allt möjligt skit. Vi har till och med chattat med varann till klockan fyra på morgonen. Dessutom har jag märkt att skriverierna kan ibland bli lite småsnuskiga när vi båda druckit. Hur "tillförlitligt" är det egentligen när man druckit alkohol? Är det liksom att man "vågar" mera än vad man gjort nykter eller är det fyllan som ställer till det? (Pinsamt nog känns det som om jag vågar lite mer med lite sprit i kroppen än utan).
Till exempel för någon kväll sedan var jag lite tipsy och han lite mer än "lite tipsy". Vi chattade jättemycket med varandra och babblade på om allt möjligt. När vi typ "nattade varandra" började han plötsligt tala om sin skedarkudde. Så började vi småretas om täcke eller kudde är bättre. Sedan sade han plötsligt att det bästa är att vara stora skeden själv. Så talade vi sedan om det där med vem man skedar med och om man vill vara stora eller lilla skeden. Jag var förstås lite nyfiken och frågade vem han skulle vilja skeda med och han sa att det är väl öppet för första bästa. Sedan frågade han hurudana mina skedpreferenser är och vilka människor jag kan tänka mig skeda med och blabla. Mitt i allt skrev han att jag ska se till att vara ledig så jag kan komma med på lägret och så vidare. Jag blev paff och sade inget alls för jag började fundera varför han plötsligt tog upp det där (skeden+läger+jag=va?).
Ibland kan det ta lång tid för honom att svara och ibland svarar han inte. Det som jag funderar mest på är hur man ska veta om han är intresserad av en som kompis eller lite mer än så? Hur vet man? Han är rolig och snäll och jag gillar honom verkligen (så där har jag inte känt för någon tidigare). Vad kan jag göra för att "fånga" honom, haha?
Vi kommer också snart att ses på läger, vilket jag tycker känns både roligt och läskigt. Det blir roligt att se honom och få tala med honom IRL men samtidigt läskigt för hur kommer han att bete sig under lägret? Tänk om jag missuppfattat allt? Det vore hemskt och pinsamt. Eller tänk om det visar sig att han gillar mig? Hjälp. Vågar jag krama honom det första jag gör (som en hälsning) fastän jag inte gjorde det förra året? Men tänk om det "sprakar till" och de andra deltagarna märker det är något?
Vad ska jag göra och hur ska jag tänka? Får man liksom stöta lite på honom och komma med lite antydningar eller är det en turn-off för killar? 97:a

Ungdomsinformatören Liselott svarar
15.07.2016
Hej 97:an!
Vet du, min första reaktion på din frågan är "Jamen vad sysslar du med, tjejen, GOOO for it!!!!!" Min magkänsla av texten är att jamen klaaaart att han är intresserad! Vad väntar du på, hala in metreven nu bara och sluta oroa dig så!
Ni verkar båda gå som katten kring het gröt och inte komma till skott, och okej, det är typiskt för det här skedet av en relation, då när man ännu inte vet vad den andra känner. Men det här "chans-fönstret" håller inte i sig hur länge som helst. Risken finns att den ena börjar tänka att jamen det här verkar ju aldrig bli till något, jag ger upp. Alternativt att hen träffar någon annan, som visar betydligt snabbare sina känslor, och så lockas hen över till den personens sida. Nå visst, är man kär i någon, så är man inte så lättlockad av andra, men känner man sig uppgiven med den relation som aldrig tycks utvecklas till en romantisk relation, så kan det i värsta fall ske. I det här skedet bara MÅSTE man göra något.
Och vet du, jag tolkar det faktiskt som att han försökte göra något genom att antyda att han skulle vilja skeda med dig. Men fattade du galoppen för sent och tappade bollen - oj vad jag använder många gamla liknelser idag - och måste nu ta upp tråden igen? Mitt förslag är att genast skicka något om skedandet. Typ "Hälsar Lillskeden". Svarar han då något med Storskeden, så kan du räkna det som en bekräftelse på att det är just precis dig han vill skeda med. Och inte som kompis! Visst i världen kan man skeda med kompisar, men jag tycker ändå att han tog upp det ur flickvänsperspektiv och "på flit".
Så kör hårt nu bara. Det värsta som kan hända är att han bara vill vara kompis - fast jag tror inte det - och det är inte så hemskt som det låter. Det går att komma över känslor även för en vän. Det är inte så lätt som det låter, men man kan alltid påstå det åt varandra och sedan fortsätta vara vänner. Man behöver inte alls förlora sina kompisar bara för att den ena haft känslor för den andra, det är fullt naturligt och låtsas man som att det är fullt naturligt och inget farligt alls, så går det att fortsätta vara vänner.
Var inte heller rädd för vad andra ska tycka - det är er ensak vad ni gör och vem har nu inte varit kär och blivit ihop under ett läger?! Läger är ju som gjort för kärlek, det är inget märkvärdigt med det. Visst kan det viskas och fnittras och frågas menande, men ibland är det till och med till fördel, att när man liksom tvingas ta ställning till huruvida man är ett par eller inte, så BLIR man ett par officiellt och därmed är kärleken befäst :D Klart du ska krama honom när ni ses, klart du ska antyda och flirta före det! Kör hårt nu bara <3
Hälsar Liselott, som håller tummarna!