Keloid
10.04.2024
Hur skall man behandla keloids på öronen från piercings? Har haft dem i mer än 2 år och de försvinner inte. Kan man göra något hemma eller måste man söka vård? Vart skall jag söka vård. Skär läkaren av dem eller hur funkar det?

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.04.2024
Hej!
Tack för din fråga. Det finns olika metoder att behandla keloider (ärrvävnad som växer utåt) och piercingknölar (knölar resulterade av irritation). Eftersom jag inte kan se ditt öra så kan jag inte säga säkert vilket av dessa det är, men i folkmun så kallar man ofta alla knölar för keloider fast det är lite felaktigt (oftast rör det sig om piercingknölar och inte ”riktiga” keloider). Men jag ska försöka ge lite generella tips och råd, så hoppas vi att något av det är nytt för dig, och kan hjälpa!
Det som jag först och främst undrar är ifall du ännu har smyckena kvar i piercinghålen?
Om svaret på det är ja: Knölar som uppstår kring piercinghålen kan vara på grund av att smycket sitter opassande, och då kan det hjälpa att byta till en annan typ av smycke. Ett annat effektivt sätt att behandla diverse knölar så är att använda sig av små plattor av kirurgiskt silikon, till exempel av märket ”no pull piercing disc”. Dessa sätter man på en piercingstav (exempelvis en labret eller barbell) så att silikondisken trycker mot knölen. Alltså att silikondisken är mellan örat och piercingens boll/platta. Fråga hos en piercingstudio efter dessa, om du inte redan testat. Jag har sett goda resultat med dessa diskar. Vet att de i alla fall tidigare har haft såna vid Fist of Needles i Vasa. Överlag vore det bra om du visade dina knölar för en professionell piercare för att få råd om vad du kan göra i just ditt fall.
Oavsett om du har smycken där eller inte, så kan du också testa att behandla knölarna med saltvattenlösningar och tea-tree olja. Gör såhär:
Koka upp 2dl vatten och tillsätt en fjärdedels tesked havssalt (utan jod). När vätskan svalnat så du inte bränner dig men den ännu är varm, sätt i ett litet glas och om möjligt sänk ner området som ska baddas i saltvatten. Om det blir hemskt opraktiskt att sänka ner området i vattnet, så går det också att använda något tyg/papper/bomullslapp och dränka piercingen med det (se till så att det inte ”luddar av sig” från materialet du använder). Gör detta gärna morgon och kväll, i flera minuter, gärna 5-10 min. Torka sen av.
Du kan också använda tea-tree olja, gärna i samband med saltvattensköljningarna (efteråt). Då tar du ren tea-tree olja, duttar litegrann på änden av en tops, och trycker det mot knölen en liten stund. Tea-tree olja är väldigt starkt, så om du har känslig hud kan du blanda ut med lite vatten. Oljan är antiseptisk och uttorkande, och idén är att det torkar ut knölen. Försök se till att oljan far främst på själva knölen, och inte så mycket på området runtom. Eftersom oljan är stark är det också skäl att vara avvaktande efter allergiska reaktioner. Ifall du märker av nåt sånt, sluta med behandlingen.
Ifall du inte har ett smycke där, kan du också testa att tejpa tajt över knölen med ett kirurgiskt tejp (som andas). Idén här är att trycket ska göra att knölen går ner.
Ifall du testat dessa metoder över tid, och ingenting hjälper eller knölen bara växer, så kan det vara skäl att besöka en läkare och diskutera dina alternativ där. Ring ditt HVC. Ifall det rör sig om äkta keloider och inte piercingknölar, så kan man behöva behandla med laser, kirurgi, eller genom att frysa knölarna.
Lycka till!
Mvh, Kix
Piercare