Rosor
01.10.2018
Hej. Tänkte övveraska en tjej jag träffar med att köpa en ros till henne. Tror att hon är allergisk mot riktiga så tänkte iallafall köpa en i plast. Tycker det skulle passa bra att ge henne. Så nu vill jag ha tips på plastros eller rosor vart jag kan beställa. Skicka gjärna länkar. Tacksam för svar.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.10.2018
Hej!
Jaaa, vad gulligt! Fram för gammaldags romantik! Ska se vad jag hittar åt dig. Men vill ändå tipsa först om att gå till större varuhus, för de kan ha riktigt naturtrogna plastblommor (eller konstsilke och plast brukar det vara). De kan ha dem på inredningssidan eller vid de riktiga krukväxterna och snittblommorna och buketterna. Även större trädgårdsvaruhus som Plantagen har riktigt bra utbud av plastblommor. Fördelen med att köpa i butik är ju att du får den direkt, medan att beställa på nätet i värsta fall tar för länge, så därför rekommenderar jag det. Ett annat förslag är att gå till just ett trädgårdsvaruhus eller en blombutik och be om något som inte är så allergiframkallande, men som ändå är lika romantiskt som en ros. Det finns massor av ljuvliga snittblommor, tex mörkröda om du så vill, som skulle motsvara - och säkert uppskattas lika mycket. De har dessutom säkert rosor som inte doftar något/så mycket, ifall det alltså är mera doften hon är känslig för.
Här fanns en rikssvensk webbshop för konstgjorda buketter och blommor, kolla den (men kom ihåg att kolla betalning och leveransvillkor först). Googlar du på tex silkesblomma så hittar du säkert fler. Eventuellt har finska webbshoppar snabbare leverans, så här kommer ett exempel på en finsk sådan där de har bland annat röda rosor. Sökord silkkikukka använde jag.
Lycka till!
Kram, Liselott