Svårt att tyda hans beteende
05.04.2014
Hej! Har funderat över några saker ett tag. Det finns en kille som går i min klass och som jag gillar väldigt mycket. Vi kallar honom för X. Sen finns det en tjej som går i samma klass som oss och verkar vara väldigt bra kompis med X, vi kallar henne Y. Andra delen av mitt dilemma är att killen X ibland kan sitta och titta på mig och vända hela kroppen mot mig, hålla sig nära och försöka få ögonkontakt. För att sedan nästa dag sätta sig bredvid tjejen Y och prata med henne och samtidigt kolla på mig. Det gör mig ganska arg. Då jag vet att Y tjejen har en pojkvän som jag känner ganska bra och ändå sitter hon och flörtar med X. Dessutom brukar X kolla på mig om han skrattar och ler mot mig oftast. Fast det hände en konstig sak för inte så länge sedan. Vi hade lektion och det blev så att jag och X fick sitta bredvid varandra och jobba som grupp med en muntlig uppgift. Då vi pratade såg han mig inte i ögonen bara ett fåtal gånger och gav korta svar på alla frågpr så det blev svårt att hålla en diskussion. Efter att vi var klara med övningen så gick han och satte sig på en annan plats. Så min fråga är varför beter han sig på följande sätt? Han kan lätt prata och umgås med vem som helst men inte med mig? Vad har jag gjort som är fel? Hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut detta trassel lite. Tack på förhand! Kram A A

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.04.2014
Hej A!
Ahaaa, här ser vi nog ett klassiskt uttryck för förtjustning! Se, när man är intresserad av någon, så är man samtidigt otroligt osäker (de allra flesta i alla fall). Man samtidigt vill försöka få kontakt som man är livrädd att objektet för de varmare känslorna ska få reda på det. Så när man är på avstånd, tex kan ta skydd bakom kompisar, så vågar man mera. Men när man får närkontakt, som just under ert grupparbete, så blir man både skitskraj att det ska synas på en vad man tycker, så man spelar nonchalant, och skraj för att möjligheten kommer för nära. Samtidigt som man söker ursäkter för att vara i närheten av den man gillar, så vågar man inte vara i närheten av den man gillar. Nä, it doesn´t make sence, men så funkar folk i allmänhet. Oftast behövs det något starkt tecken av den de gillar för att de ska våga ta nästa steg - de sitter oftast och väntar på bekräftelse, väntar på att personen ska visa att man nog är välkommen eller helst att känslorna redan är besvarade. För man vill ju inte ta misste helt och hållet och göra bort sig, bli utskrattad eller dissad. Så tyvärr kan det hålla på så här i all evinnerlighet - om inte DU gör något. Ger honom något tecken på att ja du ser honom, ja han är välkommen, ja du kanske eventuellt känner något mer för honom än bara klasskompis-fiilis. Det kanske helt enkelt är så att bollen ligger hos dig.
Vi skulle dock tro att han inte har några känslor för Y utan faktiskt bara dels gömmer sig bakom henne (hon är "trygg" för hon är upptagen, har pojkvän) och dels har henne som ursäkt för att få vara nära dig. Eventuellt pumpar han henne på info om dig, eller så bara tänker han att det att han håller sig i närheten är att indirekt vara i närheten av dig. Kanske han till och med försöker göra dig lite svartsjuk? Ännu en klassisk taktik - som dock bara funkar ibland. Men hon spelar ju omedvetet med i alla fall eftersom hon flirtar med honom. Och kanske funkar det lite på dig ;)?
HUR mycket han gillar dig är störtomöjligt att veta. Folk kan bete sig exakt så här som han gör nu när de är bara en liten gnutta intresserade OCH när de är upp-över-öronen-stormande-dökära, det beror bara på person och situation. Men något verkar han nog känna. Man tittar inte så där mycket på någon som inte är något mer än bara en klasskompis.
Så gör något du! Vad som helst - eftersom han nog verkar positivit inställd till dig så är han troligen väldigt förlåtande om det exakta innehållet, han är bara glad att du vågar!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna