Är hon lesbisk?
04.10.2019
Min kompis är tillsammans med en "kille" han är egentligen en tjej (alltså har ingen penis) och hon är tjej, men han vill vara en kille är hon lesbisk dåå?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Din fråga är faktiskt inte så lätt att svara på. Så som jag förstår det så är alltså "killen" (som inte har en penis) en person som betraktar sig själv som en kille, och tjejen (din kompis) är en tjej som vill vara tillsammans med hen. Man kan i princip snöa in sig hur mycket som helst i de olika etiketter man kunde sätta på både förhållandet och de personerna som är inblandade. Visst, på sätt och vis är de tjejer som dras till varandra, men det finns också benämningar för tjejer som vill vara killar och dras till andra tjejer, tjejer som dras till andra tjejer som vill vara killar, personer som dras till andra personer oavsett vilket biologiskt kön de har o.s.v. o.s.v. Det jag försöker säga är att det kanske inte spelar så stor roll vad etiketten är - och att det antagligen är lättast om du frågar av DEM vad de i så fall väljer att kalla sig själva - eftersom risken är stor att det blir fel om någon annan försöker lägga en etikett på det som inte känner till alla detaljer.
Jag tror säkert att din kompis skulle ge dig ett sakligt svar om du frågade av henne.
Kram
Tessi