Är min kompis lesbisk?
06.10.2019
Hej! Min tjejkompis är tillsammans med en kille som är tjej på riktigt (trans, bytte från flicka till pojke) så jag undrar räknas det som att hon är lesbisk? En tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2019
Hej.
Nej, Om han nu är en kille så är hon tillsammans med en kille - inte en tjej. Så då skulle min tolkning vara att hon inte är lesbisk, men det finns mängder och massor med olika etiketter man kan sätta på personer och förhållanden och det bästa skulle nog i så fall vara att fråga henne rakt ut, även om jag också kan tänka att det inte spelar så stor roll. Kanske din kompis helt enkelt förälskar sig i en person - oavsett vad hen har för kön. Huvudsaken är väl att hon själv och de båda är bekväma med det?
Kram
Tessi