gravid?
24.10.2019
Hej! Jag och min pojkvän kör med oskyddat sex eftersom han inte får utlösning medan han har sex. Finns det ändå risk att bli gravid? Jag kommer börja med p-piller nästa vecka och ska ta graviditetstest före (och kommer inte träffa honom innan det och därmed inte ha samlag mer innan jag börjar med preventinmedel), men hur stor risk är det faktist att jag skulle kunna bli gravid även fast han inte kommit en enda gång?
Jag har redan köpt graviditetstest, men hur snabbt kan man ta det efter senaste samlaget? (Clearblue) Gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2019
Hej.
Även om din kille inte får utlösning i dig så är innebär det alltid en risk att ha oskyddat sex. Avbrutet samlag är INTE en preventivmetod.
Beroende på när din kille senast har fått utlösning så kan det finnas levande spermier i försatsen, d.v.s. de droppar som kommer ut för att "rensa rören". Varken du eller din kille kan känna försatsen, så det är inte någonting som går att påverka. Det går inte att ange någon procentuell risk för hur sannolikt det är att bli gravid genom avbrutet samlag, men varje gång är alltså en risk.
Du kan testa om du är gravid dagen efter att mensen borde ha kommit. Så i princip betyder det att en graviditet syns på ett test 1-2 veckor efter samlaget. Det är svårt att säga mer exakt eftersom vi inte exakt vet när du har haft ägglossning och när befruktningen isåfall har skett.
Vänta i lugn och ro på din mens. Om den börjar så börjar du på med dina p-piller enligt anvisningarna. Skulle mensen vara sen så testar du dig. Eftersom jag inte vet när ni senast hade sex så vet jag inte om en eventuell graviditet skulle synas på testet ännu, eftersom det tar en stund innan hormonhalten i kroppen blir så hög att det syns på testet.
Bra att ni börjar skydda er.
Kram
Tessi