INGEN SEXLUST
15.01.2019
Hej!
Jag har ett problem som verkligen stör mig!!Jag har typ ingen sexlust och kan inte bli kåt sen ett år tillbaka, om inte mer!!
Jag är en tjej på 17 år, sen i tidig ålder har jag haft väldigt lätt för att bli sexuellt uphetsad, men nuförtiden så funkar det inte!! Jag hade en pojkvän som jag gjorde slut med i somras på grund av att min sexlust inte fanns där. Jag mår väldigt bra för övrigt, men jag minns hur härligt det var att få känna sig upphetsad, det är ju en härlig känsla! Under detta år har jag verkligen prövat allt! Jag har försökt kolla på porr, inget händer. försökt onanera, inget händer. jag har haft världens snyggaste kille, inget händer. Jag har tillochmed funderat på om jag är gay!? men det tror jag inte. Så just nu har jag ingen aning varför jag känner som jag gör, kanske måste jag bara hitta mitt livs kärlek? eller så är jag A sexuell vilket jag VERKLIGEN INTE VILL VARA.
Min syster trodde att hon var A sexuell innan hon träffade en kille som nu är hennes pojkvän, och då har hon sagt till mig att det kan vara samma sak för mig, att jag bara måste vänta tills jag hittar min livs kärlek!
Vad tycker ni att jag ska göra? vad kan detta bero på?
mvh Loppsan! Loppsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt. Sexlust är inte någonting som känns likadant hela tiden, utan det varierar från en period till en annan. Det är meningen att det ska vara så. Det är många som precis som du upplever lite panik då man blötsligt inte vill lika mycket som förr, men det beror oftast på en massa olika faktorer, och betyder sällan att någonting skulle vara borta förevigt.
Jag förstår att du saknar känslan av upphetsning. Precis som du skriver så är det en jätteskön känsla och en enorm källa till energi. Men nu just vill inte din kropp fokusera på det, och då tror jag inte att du gör saken bättre genom att stressa över saken och försöka hetsa fram det. Ta det istället alldeles lugnt. Din sexlust kommer att komma tillbaka, men först då din kropp tycker att det är läge för det.
Satsa på att ta hand om dig själv så att du mår bra, då har du alla möjligheter att få fart på upphetsningen sen då du träffar någon som även på alla andra plan känns rätt. Jag tror INTE att du är asexuell. Det är helt normalt att den sexuella lusten varierar, men en person som tidigare varit så pass sexuell som du förvandlas inte till asexuell helt plötsligt. (det kan jämföras med att man inte blir homosexuell eller heterosexuell helt plötsligt heller.) Asexualitet är alltså någonting annat än att man bara inte är tänd eller upphetsad. Jag tror inte heller att du har "gått och blivit homosexuell" eftersom det inte är så det går till. Visst kan man ju upptäcka saker i ett senare skede i livet, MEN i så fall skulle du ju rimligtvis känna sexuell dragning till tjejer just nu, och som jag förstår det gör du inte det heller? Likaså tycker jag inte att du behöver skapa press över att personen du träffar skall vara "ditt livs kärlek", det KAN det ju vara, men det kan också vara "bara" rätt person för just det tillfället eller perioden.
Andas. Ta det lugnt. Var snäll med dig själv. Ha tålamod. Din sexlust bara vilar, och den kommer att vakna igen då det är dags. Du lär märka det.
Kram
Tessi