Jag vill flytta
26.08.2019
Hej Decibel!
Hur ska jag göra när jag ibland ganska starkt känner att jag vill flytta till en annan stad i framtiden, men har en pojkvän som trivs väldigt bra i den stad vi befinner oss i nu? Han jobbar, jag studerar här och jag har också bott i här största delen av mitt liv. Mina syskon flyttade till stora studieorter och jag har alltid tänkt att jag ska göra samma sak. Så blev det inte. Det känns konstigt.
Många av mina studiekamrater här är missnöjda med studieorten. Det känns som att det smittar av sig. Jag försöker att inte umgås med de som är mest negativa. Jag vill inte få mindervärdeskomplex och känna att man automatiskt blir en bättre människa för att man bor i en häftig storstad men tyvärr har jag svårt att kämpa emot dessa tankar. Det är jobbigt med självkänslan. Varför skulle jag vara sämre än någon annan för att jag är "kvar" här? Det blir inte bättre av att jag ser en massa fina bilder på sociala medier från mina vänner i andra, större städer som verkar ha betydligt coolare liv än mig. Det är klart att jag inte ser deras sämre dagar, men ändå. Jag försöker fokusera på att slutföra mina studier fast det är kämpigt då jag inte trivs helt och hållet här. Ibland känns det som att jag inte orkar vara positiv. Jag vill bara bort härifrån. Helst nu.
Trots detta känns det som att jag vet varken ut eller in -- vad JAG faktiskt vill. Jag är så van vid att tänka på vad andra vill och vad de förväntar sig av mig. Hur blir man bättre på att veta vad man vill innerst inne? Det är ju det som är det viktiga!
Jag är också väldigt nyfiken av mig och gillar att utforska och upptäcka. Jag längtar efter att se något nytt, något mer. Att prova på att bo i en storstad vore fantastiskt. Det som håller mig tillbaka är några saker:
1. Det känns som att mitt förhållande skulle riskera att ta slut. Jag skulle kunna flytta först på egen hand och se om jag trivs. (Detta förutsatt jag får ett jobb där efter mina studier.) Om jag trivs bättre på den nya orten skulle ju min pojkvän behöva flytta han också. (jag är okej med att bo i lägenhet men han vill nog helst inte det). Han behöver då söka ett nytt jobb (det tror jag han hittar). Med andra ord, jag skulle vända upp och ner den tillvaro som HAN uppskattar. Allt detta för att JAG vill bort. Klarar vårt förhållande det?
2. Bostadssituationen och det ekonomiska - det känns som att det blir svårare och svårare att hitta billiga och bra ettor och tvåor i stora städer. Det är lite lättare i Finland än i Sverige i alla fall. Det oroar mig hur som helst. Hur har det kunnat bli så här? Kommer jag ha råd att flytta? Kommer jag få jobb efter examen så att jag har råd med hyran och levnadskostnaderna? Är jobben i större städer så pass bra att det kompenserar för hur dyrt det är att bo? Jag behöver väl inte köpa en bil om jag klarar mig med kollektivtrafik?
3. Tvivel: tänk om det inte alls är så kul som jag hade tänkt mig? Tänk om jag inte trivs hur jag än försöker? Skulle jag bli deppig då? Tänk om jag blir rädd för olika utmanande situationer som dyker upp när man är nyinflyttad? Då måste jag väl flytta tillbaka...
Okej, det var en lång fråga (och flera olika frågor) men det känns i alla fall skönt att dela med sig av den. Det här är något jag har grubblat över lite väl mycket. Kanske ni kan ge mig några nya insikter eller bra tips? Tacksam för svar. En grubblande studerande

Ungdomsinformatör Ida svarar
30.08.2019
Hej!
Man behöver eller ska inte göra saker bara för att andra runt om kring en gör det. Jag märker att detta är något som du har funderat mycket på. Och det är helt okej. Ibland vet man inte riktigt vad man vill göra, och då kan man testa på för att ta reda på om man tycker om det eller inte. Saken är den att genom att göra olika saker så tar man reda på vad man själv tycker om och inte, ifall man gör nått som man inte tycker om så är det inte ett misslyckande. Då har man tagit reda på att det här var inget för mig, och man är en erfarenhet och insikt rikare. Svarar här nedan på de saker som gör att du håller tillbaka.
1. Det går inte att svara på förhand om ert förhållande kommer att hålla eller inte. Det här är något som ni bör diskutera. Här är det viktigt att du också tänker på dig själv och vad dina drömmar är.
2. Om du vet ungefär vilken summa i lön du kan få, eller minimilön som du kan få, räkna ut vad du skulle kunna betala i hyra och börja söka lägenheter. Du kan t.ex. nu under en månad räkna ihop vad du sätter på mat och vilka andra utgifter du har, så får du en större överblick om vart pengarna far och vad du behöver för att klara dig. Om du bor i en större stad så klarar du dig bra utan bil, ifall du kan använda dig av kollektivtrafiken till jobbet eller gå. Du kan t.ex. kolla upp vad kollektivtrafiken kostar nu.
3. Det går inte att säga hur det kommer att vara på förhand. Endera gillar du det eller så inte, ifall du inte tycker om det så har du tagit reda på det och då kan du flytta hem igen. Det ska vara spännande att göra nya saker och flytta till en ny stad.
En erfarenhet rikare, kom ihåg det! Det är viktigt att du mår bra och att du trivs med din vardag! Ta hand om dig!
Kram, Ida