Kär i min bästakompis crush
06.02.2019
Hej jag tror jag har blivit kär i min bästakompis crush, jag har lovat henne att ”hjälpa” henne med honom och nu tror jag stt jag också har fått crush på honom. Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.02.2019
Hej!
Ajdå, fattar att det kan kännas komplicerat och jobbigt. Just i sådana här lägen skulle man önska att man kan styra och välja sina känslor, men så är det inte.  Här är det ganska tydligt vad som är rätt och fel att göra. Det rätta är att inte göra något åt saken, alltså att inte ta kontakt med honom för att avsiktligt bli mer än vänner. Din bästa kompis gillar honom.
Anledningen varför du inte borde göra något med honom(detta vet du säkert redan) är att hon har berättat för dig om vem hon gillar, antagligen för att hon litar på dig och vill ha ditt stöd. Om du skulle ta kontakt med honom och ni skulle bli mer än vänner så skulle hon verkligen bli sårad och er vänskap skulle ta skada.
För att jobba bort dina känslor för honom är att till en början acceptera att det inte kommer att bli något mer mellan er. Gör sånt som du tycker om att göra och som du blir glad av. Håll ögonen öppna för om det skulle finnas någon annan som fångar ditt intresse.
Ta hand om dig och din vänskap med din bästa kompis!
Kram, Ida