Krångel
30.09.2017
Hej så när jag träffade min Crush som jag också tror att han tycker om mig (för vi chattar mycket och han visar olika tecken på att han tycker om mig där. Så va vi som i grupp o han talade med alla flickor där men inte med mig men han kollade på mig flera gånger och kollade bort snabbt. Varför är han blyg att tala med mig o inte andra flickor? Och vi skikkar nästan varenda dag för att vi kan inte träffas, (vi träffas bara på ställen som andra folk e där och t.ex återträff) och där kan man ju inte riktigt visa att man tycker om den andra när man som måste Catch Up med sina vänner. Och nästa gång vi kommer träffas är om 6 månader och annars så kommer vi säkert skikka med varandra. Men jag är rädd att han kommer sluta tycka om mig bara för att vi aldrig träffas som bara vi två, och bara skikkar med varandra ( och kanske det är anledningen att vi inte kan tala för att vi skikkar för mycket?. Anledningen är att jag är 15 och han är 19. Vi har tänkt när vi skikkat att vi kanske ska kolla på bio när en ny film kommer ut men jag är rädd att jag kommer inte få för mina föräldrar för att han är som sagt 4 år äldre. Men dom vet att han är snäll. Så vad ska jag göra? Ska jag bara sluta skikka med honom tills vi träffas om cirka 6 månader (men att vi slutar tycka om varandra) eller ska jag pröva att träffa honom? Och nej han är ingen pedo och vi har som skikkat om såna saker att han vet att jag är bara 15 och att vi ska ta det lungt. Jag är i ganska krånglig situation så skulle vara bra med mycket förslag. Tack på förhand. Ja jag vet att en 19 åring och en 15 åring inte passar så bra men ja känner som nått starkt connection mellan oss två. Juuu

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.10.2017
Hej Juuu!
Visst är det så att du frågat oss tidigare om lite liknande saker? Om det är så, så läs igen alla våra svar, så har du råden där färskt i minnet.
Hm, när man ska träffas med den man chattat med på ett ställe där andra människor (tex kompisar) är med, så brukar sanningen om vad man egentligen känner för varandra ofta börja krypa fram. Det är liksom ofta en sak att chatta, då känner man sig friare och vågar säga mer, men genast då andra kan se det och börja ha en åsikt om ens relation, så måste man på sätt och vis göra ett val. Om man inför andras ögon väljer att visa att man gillar en viss tjej, tex genom att stå nära, prata med, kanske hålla hand eller kyssas med osv, så gör man förälskelsen officiell. Då står man för vad man känner, vilket troligen betyder att man känner så starkt för den här människan att man vill - eller åtminstone vågar - visa det för alla. Då tar man alla chanser att vara nära den här människan oavsett vad andra tycker och tänker om det, tjejen i det här fallet går före kompisarna.
Men om man inte känner så starkt, så gör man inget med den här tjejen som skulle få andra att tro att man har något på gång med henne. Om man inte vill eller vågar stå för att man har någon typ av relation med den här tjejen, så kanske man till och med beter sig tvärtom, som om man inte skulle känna henne - i alla fall inte vara det minsta intresserad av henne. Då kanske man just talar med alla andra tjejer utom henne, så att nu säkert ingen ska få någon anledning att tro att man är intresserad av henne. Du vet ju hur det kan tisslas och skvallras och spekuleras i en grupp om huruvida någon har på g eller inte, så det vill man undvika så långt det bara går om man inte vågar stå för vem man gillar.
Så tyvärr tolkar vi nog din fråga som att han inte är så där upp-över-öronen-kär i dig i alla fall. Visst, det finns en chans att han är så fruktansvärt blyg att han inte öppet vågar visa några romantiska tendenser för någon alls - men vad är i så fall chansen att han skulle våga börja visa det för andra nästa gång ni ses, eller nästa? Vad är då oddsen för att ni tex skulle kunna bli ihop på en sådan här träff? Att han ändå pratar med andra tjejer visar att han ändå inte är sååå blyg till personligheten att det skulle bli direkt handikappande för honom.
En tanke är ju också att om han nu är jätteblyg, så kanske han väntade på att DU skulle ta det första steget, eftersom han inte vågade själv? Kanske han är besviken på dig nu och undrar om du inte gillar honom?
Chansen finns ju också att ni helt enkelt inte befann er i en sådan social situation där det skulle vara okej att visa något romantiskt, att det inte är acceptabelt på just det stället? Kanske det inte är en uttalad regel, men att alla ändå är underförstådda med att här flirtar man inte, här blir man inte ihop med folk osv? Men om er situation, tex återträffarna, nog är ett sådant tillfälle där par skulle kunna hitta varandra, så är det här ingen ursäkt för honom att undvika dig, då har han nog någon annan anledning.
En tänkbar anledning kunde vara att han själv anser att 4 år är för mycket, att du är alldeles för ung för honom. Han kanske väljer att inte bry sig om det när ni skickar privat, men när andra ser det blir det ett hinder för honom. Kanske han helt enkelt tror att folk i allmänhet skulle ha något emot det, att de skulle anse att åldersskillnaden är för stor mellan er, att du är ett barn och han vuxen? Om den här teorin stämmer, så är det inte troligt att han vill att andra ska se att ni har något på g, och därför undviker dig bland andra. Då skäms han för dig. Sannolikheten är då också stor att även om ni skulle bli ihop, så vill han inte att andra ska se det. Det kan hända att det skulle funka att fara på bio eller annat där risken inte är så stor att andra kan se er - eller att det helt enkelt bara är vissa personer som han inte vill att ska känna till er två. Kanske någon kompis, kanske vuxna, kanske någon viss vuxen... eller i värsta fall någon annan tjej? I så fall troligen någon som finns med på de där träffarna där ni ses.
Jag är jätteledsen över att behöva skriva alla de här sakerna åt dig, men som jag sa brukar det visa sig vad folk känner när de utsätts för andras bedömning. Tyvärr är det så att vissa kan vara hur kära som helst, men sedan för fega av olika anledningar för att visa det för andra. Men OM det ändå är frågan om något missförstånd här, eller att det inte var passande enligt omständigheterna för honom att visa sina känslor för dig, så kanske du borde prata med honom om vad ni egentligen betyder för varandra. Vad känner han? Vart vill han komma med er relation? Det kan kännas jättesvårt att ta det här till tals, men då skulle du i alla fall få veta mera. Kanske det bara är goda nyheter han har att komma med, och då skulle du slippa all undran och oro? Ibland måste man lyfta upp katten på bordet, även när den är obekväm, för att kunna komma vidare.
Håller tummar och tår för att er kärlekssaga ska bli en fin en <3
Hälsar Liselott