Sex första gången
05.08.2019
Hej, vad ska göra före man har sex första gången med sin pojkvän? Ska man tala mycket och planera och ska man t.ex. runka av han först osv??
Hur länge ska man vänta innan man gör det, veckor, månader?? Blomma
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.08.2019
Hej Blomman,
Att ha sex första gången är alltid spännande. Men det finns INGA rätt eller fel. Vill man planera och prata innan, så gör man det. Det som jag tänker är väldigt viktigt att ni båda känner att ni är redo, och att ni båda vill ha sex. Och det får ni ju reda på genom att ni pratar om det.
Man kan ha sex på olika sätt. Man kan ha smeksex, som du beskriver, smeka varandra eller runka av honom om han och du vill det. Sex handlar inte bara om penis i vagina-sex. Man kan ha smeksex, oralsex eller bara ligga nära och kramas och pussas. Man bestämmer själv när man känner sig redo för penis i vagina-sex. Ta det lugnt, lyssna till vad båda vill och kom ihåg att respektera varandra. Händer det att den ena partnern plötsligt inte vill längre, är det viktigt att detta respekteras.
Det finns inga regler hur länge man behöver vänta. Man har sex när båda känner sig redo och vill.
Lycka till!
Kram!
Malin Wiik-Norrman