Testa penisring
17.03.2015
Hej, jag har förstått att de e 18 års ålders gräns på sexleksaker. Nu är det så att jag skulle vilja testa en penisring. Hur ska jag göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.03.2015
Hej!
Jo, det kan vara 18-års åldersgräns på vissa sexleksaker, men framförallt oftast på porrfilmer. Egentligen så är det då butiken eller webbshoppen som kan begränsa vem som får enligt lag köpa av dem. Jag hade dock för mig att det nog inte ska vara det på "vanliga" sexleksaker i vissa butiker, så nu tog jag faktiskt och kontaktade Kaalimato.fi och chattade med dem via deras kundtjänst. Så här sa de:
"Asiakaspalvelu sanoi:
Kyllä voi, Maksaa voi verkkopankkitunnuksilla tai sirukortilla pakettiautomaattiin."
Min fråga till dem var alltså om en kille i din ålder kan köpa av dem och hur han i så fall kan betala, och du får alltså köpa :) Om du går på http://www.kaalimato.com/catalog/Penisrenkaat_c_170.html kan du se olika typer av ringar du kan beställa. När du sedan fyller i om vart du vill att de ska skicka den, så kan du välja närmaste ställe där de har en paketautomat (brukar vara vid större butiker eller varuhus eller vid posten - tex tror jag Prisma i Vasa har) och då betala där med ett betalkort med chip. Har du nätbankskoder så kan du betala så.
Såklart har många andra webbshoppar för sexleksaker också penisringar du kan köpa, Kaalimato var bara ett förslag (dessutom enklare att köpa inom landet än tex från Sverige).
Annars så råkade jag se en bra infosida om sexleksaker på RFSUs sajt, http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Sexteknik-och-praktik/Sexleksaker-och-sexhjalpmedel/ där det bla finns bra info om skötselråd, lönar sig att läsa.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott