HJÄLP
04.03.2024
hej jag är en 16årig kille och jag har ett missbruk jag brukar titta på min mamma och syster i smyg när de duschar och ta bilder av dem och runka till dett X.X.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2024
Hej,
Jag tänker börja med att påpeka att det är ett brott att uppge en annan persons namn under en fråga, och att det är någonting man kan bli polisanmäld och potentiellt dömd för, så även om det kan kännas som ett harmlöst skämt så är det en allvarlig sak som kan få trista konsekvenser för alla inblandade.
Du beskriver att du i smyg brukar titta på din mamma och syster då de duschar, och att du brukar ta bilder av dem som du sedan runkar till. I en dylik situation så handlar det om en problematik som man omöjligt kan "lösa" genom bara ett svar härifrån, eftersom det finns många olika saker som spelar in i det. Först och främst är det ett brott att tjuvkika på någon på det sättet, och ett annat brott att fotografera personer då de är avklädda och ovetande. Beroende på hur gammal din syster är så kan det potentiellt handla om ytterligare ett tredje brott ifall bilderna skulle kunna klassas som barnpornografi. I värsta fall skulle en polisanmälan och påföljande dom för ett sådant brott kunna leda till en anmärkning i ditt straffregister som följer med dig resten av livet och vilken kunde göra att du t.ex. inte kan välja vilka yrken som helst då du blir vuxen. Utöver att det är brottsligt så är det också ett svek mot din familj som både du och de skulle tvingas leva med om du blev fast för det.
Det handlar antagligen inte så mycket om sexuell upphetsning gentemot din mamma eller syster, utan sannolikt mer om att du upphetsas av smygandet/fotandet, att göra någonting förbjudet som de inte vet om. Jag föreslår att du skulle vända dig till t.ex. en psykolog för att få hjälp med detta eftersom du själv uppger att det är ett missbruk och att du med andra ord inte upplever att du kan kontrollera ditt beteende. Kontakt med en psykolog kan du få t.ex. via din skolhälsovårdare eller via HVC. Du behöver inte uppge varför du vill tala med en psykolog då du bokar tiden, utan då räcker det med att du säger att du behöver hjälp för att sluta med ett destruktivt beteende. Men i det skedet då du träffar psykologen är det givetvis viktigt att du berättar och är ärlig, eftersom det är den enda möjligheten för psykologen att kunna hjälpa dig.
Det finns säkert många tankar och känslor inblandade i detta som du själv har svårt att få klarhet i. Fantasier i sig är inte brottsliga, och var och en har rätt att i sitt eget huvud fantisera om vad de vill och runka till de fantasierna - men om man själv är medveten om att man upprepade gånger gått över gränsen för vad som är lagligt så är det tydligt att det är någonting man behöver få hjälp för att kunna ändra på.
Hälsningar
Tessi