Osäker
01.05.2015
Hej! Jag är 14 år. Om man vill testa sig för könssjukdomar vart ska man då fara? Jag vill inte att mamma ska veta om att jag vill testa mig för könssjukdomar. Jag har haft typ oskyddat sex eller kuken var inte inne oskyddat men kuken rörde liksom i underlivet. Men som sagt vart ska man fara om man vill testa sig utan att föräldrarna vet om det?
Abc123

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hejsan Abc123! Jättebra att du är mogen nog att inse att du behöver testa dej för könssjukdomar! Du gör mej stolt. :) Mindre bra är ju att du är en bit från byxmyndighetsåldern och är egentligen varken psykiskt eller fysiskt mogen till att ha sex. Du kan läsa mera om varför vi på Decibel ivrigt informerar om byxmyndighetsåldern här. Vi är rädda om dej och vill inte att du ska hamla i tråkigheter.
Hälsovårdspersonalen har tystnadsplikt - de berättar inte åt dina föräldrar. Du kan vända dej till din skolhälsovårdare eller ringa din hvc för att en sjukskötare ska sätta laboratorieremiss åt dej. De flesta hvc sätter laboratorieremiss utan läkarundersökning före. Du kan läsa mera om könssjukdomar här. Kolla även i vänstra spalten efter mera info.
Sköt om dej och var rädd om dej! Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare