Kan inte få orgasm
13.05.2014
Alltså ede nå fel på mig för att jag inte kan få en orgas med min pojkvän när han pullar mig? Det känns som att de håller på att komma som att jag skulle pissa ner mig men de kommer allldri ut hu jag änn fösöker :( å min kille blir så besviken på mig!!
Snälla hjälp hur skall jag göraa? :/
Tack på förhand! Nie grymma!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.05.2014
Hej!
Ne-e, högst troligen är det inte det minsta fel på dig alls! Nu ska vi försöka förklara lite om hur det här med orgasmer fungerar.
Den biologiska förmågan att få orgasm har vi nog alla, men få har riktigt insett att den liksom inte bara uppstår av sig själv för de flesta tjejer, utan att man måste LÄRA sig hur man får orgasm. Eller egentligen måste man lära sig sex/självsex och sin egen kropp så bra att man kan få sig själv ända fram till en orgasm. Det är en inlärningsprocess där man måste öva en massa, pröva sig fram, förbättra sin (och partnerns) teknik en hel del och helt enkelt ta reda på vad man själv tycker att är skönt och inte. Vi är alla nybörjare i början och speciellt för oss tjejer så är orgasmen ofta något som blir bättre, starkare och längre med tiden och med övning. Det påstås tex att för en tjej som inte onanerat själv och alltså inte känner sin egen kropp, så kan det ta upp till 4 år innan hon får sin första orgasm tillsammans med en partner från och med första gången hon hade sex. Det kan krävas en massa "ne, lite snabbare", "orka hålla på lite längre" eller "gör så här istället" innan man får in den rätta stilen för en själv - och det varierar från person och till och med från gång till gång också. Det krävs alltså ofta en massa övning, fastän man får hjälp av könshormonerna med kåtheten.
Sedan är faktiskt killar och tjejer så där i allmänhet väldigt olika. Skämtsamt brukar man jämföra en kille med en microvågsugn som snabbt blir het och sedan snabbt kall när det plingat. Men tjejer är som gammaldags ugnar som det tar lääääänge för att bli heta och nå toppvärmen och sedan svalnar de långsamt. Så killar kanske inte alltid håxar att hålla på tillräckligt länge - de har ju oftare problem med att komma för snabbt. Dessutom brukar de inte hålla samma takt och tryck tillräckligt länge för att tjejen ska ha en chans att komma så långt som till orgasm - ofta kanske tjejen också tror att det borde gå mycket snabbare för henne, att killen blir störd eller får typ ont i tungan om han måste hålla på för länge eller att de är dåliga älskarinnor om det inte går för dem. Sådan press är rena döden för orgasmer. Men ofta är det kanske så att killen eller båda är rätt oerfarna och kanske försöker med en teknik, tex som de sett i porrfilmer, som inte alls funkar för tjejen. Överlag är porr en mycket dålig lärare, alltför mycket där är skådelsep och fejk och har väldigt lite att göra med riktig sex - vilket gör att många inte alls har det så skönt i sängen som de skulle kunna ha ifall de verkligen tog reda på hur just de vill bli tex smekta under oralsex. En till miss som killar ofta gör är att tro att det räcker med penetrering, tex en tunga in i slidöppningen under oralsexet. Men den känsligaste punkten på människokroppen är klitoris och det finns många tjejer som inte ens kan få orgasm om inte klitoris smeks eller gnuggas samtidigt.
Så vårt förslag är att ni går på upptäcktsfärd och lär er varandras kroppar från början igen, pröva och testar, envisas och inte ger upp. Ni är nybörjare, det här är bara början, så ha inte så stora förväntningar på er själva och på varandra. Sex måste inte heller innehålla en orgasm för att det ska bli "lyckat". Det är en klar fördel ifall ni faktiskt vågar säga vad som känns bra och hur ni vill ha det - för oftast känner man nog på sig hur man skulle vilja att den andra gjorde. Förtroende och tillit är alltså en stor del av sexlivet - utan det kan man kanske inte alltid slappna av och njuta, eller ens bli riktigt kåt, och då kommer man såklart inte så långt som till orgasm. Att onanera själv ger ofta också en massa kunskap om hur den egna kroppen fungerar och då är det så mycket enklare att visa/berätta för partnern hur man behöver ha det för att nå orgasmen.
Läs gärna mera om sex både på infosidorna om sex och i kategorin "instruktionsboken" här på Våga fråga, så får du ännu mera fakta och tips :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott