Alltid ont
02.09.2018
Hej jag är en 19 årig tjej som alltid har värk i leder, rygg o nacke och värst är det i höften speciellt under dom senaste dagarna då jag får ont av att stå på den känns som om den är påväg o knäckas eller åka ur led eller något. Armbågen har jag oxå problem med får så ont så jag inte kan hålla armarna uppe när jag ska tex dusha håret o ibland är det svårt att bära saker. Det är alltid värst under höst och vinter har jag märkt då dethär hållt på i några år men det är mycket värre nu ibland har jag svårt att somna om pga smärta speciellt om de är knäna. De jag undrar är vad de kan bero på och vad jag kan göra åt det. försökt träna men många gånger kan det kännas som om något kommer slitas av eller åka ur led. Och den smärtan blir värre än själva muskeln som fått träna. Är så trött på att alltid ha ont och inte orka stå upp längre än 1 timme utan att känna att min rygg dödar mig O

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2018
Hej.
Det finns olika orsaker till att man kan ha ont som i ditt fall. Men för mig att ta ställning till det utan att veta mer om det skulle vara helt fel. Så jag föreslår att du antingen går till din skolhälsovårdare eller bokar en tid direkt till en läkare på hvc så att de får ordinera blodprov och kolla upp vad saken gäller.
Det behöver inte nödvändigtvis vara något allvarligt fel, men det lönar sig att kolla upp, om inte för annat så för att det är utmattande att gå omkring och ha ont hela tiden.
Kolla upp saken.
Kram
Tessi