Bröstsmärtor, yrsel, skakig, svimfärdig
24.08.2018
Började med att vilopuls en dag förra veckan låg på 85 när den vanligtvis ligger på 50-60.
Några dagar därefter gick det livligt till på en uteritt och jag blev skakig efter vilket inte är så konstigt men jag blev även jätteyr och svimfärdig. Tog flera timmar för det att avta, trots mat och druvsocker.
Dagen efter hade vi några små test på tid i skolan och vart jätteskakig och svag igen. Har aldrig varit så känslig. Vart även svimfärdig vid ett tillfälle senare på kvällen från ingenstans.
Dagen efter alltså idag blev jag yr och kände flera gånger att jag vart svimfärdig.
Lagom tills att vi satt oss i soffan för fredagsmys fick jag ont mitt i bröstet vilket höll i sig ca 10 minuter. Vart lungt ett tag och nu har jag haft en tryckande känsla och nästan kickligt ett tag. Känns konstigt och typ instabilt i bröstet. Vet inte hur man ska förklara.
Vad är det här?? Just det att jag blir så skakig och svag är extremt utmattande och jobbigt. Vanligen brukar man kunna äta/dricka något sockrigt och det går över snabbt men detta håller i sig längre.
Tack på förhand Högaodds

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2018
Hej,
Det är väldigt svårt att ta ställning till din fråga då jag inte känner till någonting alls om ditt hälsotillstånd eller har möjlighet att undersöka dig. Rent generellt är det oftast ingenting man behöver oroa sig över trots att man upplever yrsel eller en stund känningar i bröstet. Yrsel och svaghet kan bero på mängder av olika saker, varav de flesta är "godartade" (och hänger ihop med t.ex. stress, svängningar i blodsocker, virus o.s.v.) Även känningarna i bröstet kan bero på stress eller vara relaterat till ett virus.
Men jag tycker att det bästa skulle vara om du gick och diskuterade saken med din skolsköterska så att hen fick ta ställning till om du borde träffa en läkare. Hen kan även kolla upp ditt blodtryck och ditt blodsocker. Din yrsel behöver inte bero på att någonting allvarligt är fel, men det lönar sig givetvis att kolla upp ifall det är någonting som man annars går omkring och oroar sig över.
Kram
Tessi