cardio
10.11.2013
Hej! Jag funderar hur ofta ni rekommenderar att man kör cardio? räcker det med 2 gånger i veckan och sen styrketräning 4? eller ska jag jag öka på cardion till t.ex 3 om jag vill se snabbare resultat? Träningstokig tjej

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.11.2013
Hej!
Oj, ungdomsinformatören Lena hann redan ta helg, men lovar att hon svarar på din fråga på måndag! Hon borde ha det här på koll, träningstokig som hon också är ;) Hoppas det är okej och förlåt du fick vänta.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Träningstokig tjej!
Nu beror svaret nog mycket på i vilket syfte du tränar - sportar du med någon gren (och det spelar roll vad du gör - är det tex fotis eller skrinning?) eller rör du på dig bara för "skojs skull"? Du pratar också om att se resultat, men resultat på vilket sätt? Vill du ha bättre kondition? Vill du bli snabbare? Vill du ha mera muskler? Vill du vara i bättre form?
Om du vill få bättre kondition gäller det att öka på mängden cardio och kanske minska lite på styrketräningen så att du också hinner ha vilodagar. En allmän rekommendation är att träna cardio, alltså närmast då uthållighetsträning (så som löpning, skidning, simning osv), åtminstone 2-3 timmar i veckan. För att konditionen skall förbättras ska du bli svettig och andfådd. För att effektivera träningen och fortsättningsvis öka konditionen ska du effektivera träningen mellan 4-6 veckors mellanrum, endera genom att öka mängden cardio med ett träningspass eller behålla mängden träningspass men köra hårdare träningar. Annars har träningen bara en uppehållande effekt, vilket är också helt okej om du tränar bara för att få motion och för att du tycker det är roligt.
Om du däremot vill ha mera muskler och bli starkare kan du bra hålla på som du gör med 2 cardiopass och 4 styrketräningspass. Men som sagt - kom ihåg att ha vilodagar också, det är då som din kropp återhämtar sig från träningen och konditionen ökar.
Hoppas du fick svar på din fråga, skriv gärna in igen eller kommentera om något blev oklart. :)
Lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatören Lena