genomskinligt kiss
06.04.2014
Hej, är sjukt orolig eftersom att jag är kissnödig jätteofta och nu ikväll har jag kissat typ tre ggr på en timme. Det är bara det att det är genomskinligt!? Som vatten sen när jag kollar ner och ska spola. Varför? Är det nåt fel på mig? Snälla svara snabbt även om jag märker att ni har en massa obesvarade frågor... :( onormal?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2014
Hej!
Ska svara snabbt, så du slipper oroa dig! ;)
Att behöva kissa ofta kan bero på flera saker.
- Att vi varit ovanligt törstiga - tex för att vi svettats mycket (bastu, feber...) eller ansträngt oss mycket (tränat, rört mycket på oss). Kroppen försöker återställa vätskebalansen men kissar ut överloppsvätskan.
- Att vi druckit/ätit något vätskedrivande som kaffe eller ananas.
- Att vi fått för vana att dricka ofta (tex fallit för någon av de här "man ska dricka 2 liter vatten om dagen"-knepen). What goes in must come out. Drick bara när du är törstig.
- En kommande urinvägsinfektion. Om det svider när du kissar så kan det vara ett tecken på att du håller på att få uvi.
- Ett tecken på diabetes - men då är du också väldigt törstig och det har pågått betydligt längre än en kväll. Man kan alltid gå till skolhälsovårdaren och be om att få blodsockret kollat.
Men vissa har nu bara mindre urinblåsa än andra - eller vänjer sin urinblåsa med att tömmas ofta. Att urinen är genomskinlig beror troligen bara på att du kissat ofta, då behöver inte kroppen "skölja ut" så mycket urin-ämnen (urea) att det färgar den och ger den urinlukt. Visst kan du följa med lite, men börja inte oroa dig för det här nu. Ibland utvecklar man nojjor över något helt naturligt, bara för att man börjar tänka för mycket på just den lilla detaljen. Börjar det svida kan du gå till skolhälsovårdaren som hjälper dig beställa läkartid eller remiss till labbet för att kolla upp det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av gamla svar av bla barnmorskan/sexualrådgivaren)