HJÄLP MIG KAN INTE BESTÄMMA MIG
10.10.2018
Hej! Jag mår inte bra alls i hjärnan. Jag går då i en skola och jag brukade vara med min kompis som går i min klass men sen vart det bråk och så sedan slutade vi vara vänner men är bara vanliga klasskamrater nu.. Vilket känns skönt att slippa vänner som är inte vänner..Vad kan jag säga om min klass , jag är då inte med alla bara med 3 tjejer från min klass. Om jag ser på alla i klassen så är vi inte som klasskamrater mer som främlingar alla är med dem de har gått tidigare i samma skola ( går i 8an och är en klass från blandade skolor) Jag funderar på att bytta skola där går då min kompis den enda som jag känner att hon är bra och sann vän. Jag vet då inget om hennes skola bara lite och hon har berättat hennes klass är typ snälla. Har pratat med mamma hon sa känner du för det så får vi se... men varför jag vill bytta skolan på grund av olika anledningar för vill inte ens se min klass har inte då konflikt med nån men känner att mår dåligt av att gå i en klass där man är som främling till varandra. Blir inte mobbad eller så men jag är rädd för att göra misstag bytta till denna skolan men tänker så om jag blir mobbad? visst jag kan säga mot denna personen men ändå. .. eller om otur med lärarna... man ska kanske inte bry sig om klassen men vem vill då sitta och bli uttråkad längta hem när första lektionen inte ens har börjat... Snällaaa jag vet inte vad jag ska göra kan ni då skriva .. jag frågar mina syskon men dem säger jag vet inte om du vill... Sarah

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.10.2018
Hej Sarah!
Hm, ja du, sådana här beslut i livet är aldrig lätta att ta. Av den enkla anledningen att vi inte på förhand kan veta om de blir rätt eller fel för oss. Vi kan inte kolla det rätta svaret bak i boken, så att säga. Och tyvärr kan jag ju inte välja åt dig heller, jag kan inte skriva vad du ska göra. Det här är ett val du måste göra själv, men jag kan i alla fall förse dig med lite mera saker att tänka igenom, som kanske hjälper dig att ta ett beslut sedan:
- Måste du officiellt anhålla någonstans för att få byta skola? Åtminstone här i Finland har vi olika skoldistrikt och det är meningen att man ska gå i den skola som ens bostadsområde hör till. Man kan nog gå i någon annan, men då måste man betala exempelvis skolresan dit själv. Kolla upp de praktiska arrangemangen, så att du vet vad du har att deala med om du byter skola. Kan du eventuellt göra ett besök i skolan du funderar på för att få en bättre bild av hur det skulle kännas att gå där?
- Finns det något du kan göra för att få en bättre stämning i klassen? Jag tänker lite som så att det alltid är lättare att själv bara sitta passiv och klaga än att vara den som tar tag i saken och gör något åt problemen. Men det brukar ändå alltid löna sig i längden att göra den där ansträngningen, man kanske vinner massor på det! Bättre stämning i klassen, roligare på rasterna, kanske fler vänner? Första gången du tänker tanken kanske det känns omöjligt, men think about it! Det behöver inte vara några stora eller dyra grejer man gör tillsammans för att bli ett gäng, och små saker hjälper till, som att hälsa på alla i klassen på morgonen. Kanske du kunde be en lärare hjälpa till eller ge tips?
- Saker och ting kan förändras. En klass brukar inte vara densamma eller fungera likadant alla år de är tillsammans. Speciellt på 9:an brukar många klasser liksom hitta varandra när man lite mognat, är äldst i skolan osv. Kanske du behöver ha tålamod med din klass och vänta ut förändringen. (Om du alltså inte gör något åt saken själv). Även vänskapsrelationer brukar kunna förändras under högstadiet så att man kanske inte alls är kompis med samma människor på våren på 9:an som man var på hösten på 7:an.
- Vad är det egentligen du önskar av din klass, vad är det för förväntningar du har som inte uppfylls just nu? Hur skulle du vilja att det var och varifrån har du fått den idealbilden? Är det här något som verkligen ens kan förverkligas i din klass eller är det ett faktum du nu bara behöver acceptera, att din klass inte är som du skulle önska?
Kram, Liselott