Hugg i magen och UVI
29.07.2019
Hej, kommer en ganska lång fråga/frågor
Nu är det så att jag den senaste månaden lidit av plötsliga smärtor i nedre delen av magen och nästan in i slidan. Dessa smärtor känns precis som mensvärk, ungefär som knivhugg. Varje gång jag stiger upp ur sittande eller liggande position så händer det. Känner liksom inte av någon smärta när jag är helt still.
Äter annars p/mini piller sen i februari, började med Desogestrel Sandoz som jag åt i 3 månader och bytte sedan till Zoely som jag nu ätit i 2 månader. Kan det vara pågrund av dessa?
Förlorade min oskuld sent förra året och är fortfarande ihop med samma kille, ända sedan vi börjat ha sex utan kondom (i februari) så har jag lidit av återkommande urinvägsinfektioner. Har fått antibiotika för två stycken av dem, varav jag fick väldigt hög feber och ryggont av den ena (som tyvärr inte blev utredd dess vidare). Varken jag eller min pojkvän har klamydia eller någon annan könssjukdom. Har sen haft känningar av uvi fram och tillbaka ganska ofta som jag känner av bara några dagar eller timmar innan de går bort av sig själv. Nu den senaste månaden har jag märkt att jag haft svårt att tömma blåsan helt, känns som att det lämnar kvar kiss som jag måste krysta ut, trycker så hårt så det ibland tar ont i magmusklerna. Haft väldigt mycket ångest över detta i och med att jag tänker att jag kanske fått någon följdsjukdom av en obehandlad urinvägsinfektion eller om jag fått njurskada? Ska jag bara undvika att krysta ut det sista kisset så att urinblåsan kanske blir normal? UVI tjej
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
06.08.2019
Hej UVI tjejen,
Smärtan du känner har jag svårt att säga vad det kan vara, om det kommer så där ofta kanske det vore bra om du kollade upp det hos en gynekolog. Jag tror inte det beror på dina p-piller. Ibland kan man dock ha mensvärk trots att man inte har mens med sina p-piller, men att det är så är inte alls farligt! Men du ska inte ha sådär ont, och sådär ofta, då tänker jag att det är bra att du kollar upp det. Boka en tid hos en gynekolog.
Ett tips kan vara att ALLTID kissa efter sex, så kan risken för UVI och UVI-liknande känningar minska efter sex. Dock upplever jag utifrån din text att du har mycket besvär i samband med blåstömning, vilket inte är bra i längden. Därför tycker jag att du även ska ta upp detta med gynekologen så kanske nya UVI prover kan tas.
Lycka till!
Kram!
Malin Wiik-Norrman