Infekterat sår
16.02.2017
Hej! i förrgår slingade jag håret själv utan handskar, jag hade ett litet sår på knogen och jag tror det kom blekningsmedel in i det. För på morgonen var det riktigt svällt och runt omkring, och varade när jag klämde på det. Det tar sjukt när jag rör handen, och idag har det spridit sig uppåt på handleden, det tar sjukt liksom när jag trycker där. Jag har försökt hålla det rent osv. Har också lagt ett silverplåster på, men vet inte om det hjälper. Är detta något som går över av sig själv? vad borde jag tänka på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.02.2017
Hej.
Om du har möjlighet att gå och visa upp såret för t.ex. din skolhälsovårdare så tycker jag att du skall göra det, bara för att vara på den säkra sidan.
Men det du kan göra själv är att försöka hålla såret rent, byt förband på det varje dag. Och om du har t.ex. Bacibakt salva så kan du smörja det på såret. Salvan kan köpas från apoteket utan recept. Sen gäller det nog mest att följa med.
Var uppmärksam på om rodnaden och svullnaden blir större eller smärtan i såret värre, då tycker jag absolut att du skall försöka hitta nån läkare eller hälsovårdare som kan ta sig en titt på såret.
Kram
Tessi