Jobbiga tankar om att...
20.07.2018
Hej
Jag går hela tiden runt och typ är nervös och orolig över min kuk, har haft tankar att den är liten och att den/jag inte räcker till på grund av det. Dessa tankar har blivit svin jobbiga och värre, nu är tankarna blandade med scenarion som att min penis skulle bli skuren eller avskuren typ. Det gör mig orolig och nervös inomsbords och jag vet att den typen av ångest/stress knte är bra för hälsan och kan skada ens pubertetsutveckling. Men vet ej hur jag ska få bort tankarna, har ingen tanke på att skära av mig den men tankarna fortsätter mot min vilja typ. Hjälp mig Kille 200

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2018
Hej.
Det låter som att tankarna på att din penis skulle bli skuren/avskuren har förvandlats till en sorts tvångstanke för dig. Tvångstankar är jobbiga just därför att de inte är viljestyrda och för att de påverkar en väldigt negativt.
För det första. Jag vet ju inte vilken storlek din penis i själva verket har. Men det finns väldigt sällan någonting sånt som "för liten". Hur bra man är i sängen handlar till största delen om att man vet hur man skall använda sin penis/kropp/hjärna, inte om hur många cm man har. Jag vill också påmina dig om att medelstorleken för en vuxen mans penis är runt 14 cm, så beroende på var man har sökt information så är porrfilmer den sämsta källan att inhämta pålitlig information om människans anatomi.
Så jag vill att du släpper dina tankar om att din penis inte är tillräckligt stor, och att du själv därför skulle vara otillräcklig. Du är tillräcklig! Försök att istället tänka på hur din penis känns. Hur huden känns, hur det känns då du smeker dig själv.Byt ut dina negativa tankar mot positiva - för det är trots allt en kroppsdel som bara vill dig väl och som kan ge dig (och andra) mycket njutning.
Tvångstankar är ju inte logiska - om de skulle vara det så skulle det inte vara ett problem. Men kanske du istället för att försöka motarbeta dina tvångstankar kan försöka att titta objektivt på dem. Rent logiskt så vet du ju om hur osannolikt det skulle vara att du blev skuren i penisen. Det inträffar liksom inte. Försök att följa dina tankar hela vägen. Vilken är den värsta katastrofen som kunde inträffa - och finns det då någonting att göra åt saken? Hur sannolikt är det att det händer? Vad är det som gör tvångstanken så skrämmande, är det tanken på fysisk smärta, förnedring, misslyckande?
Jag tror att bara du lyckades vända dina negativa tankar om dig själv och din penis mot någonting mer neutralt eller positivt (den känns skön, huden är mjuk, den blir hård, det känns skönt att ta på den o.s.v.) så skulle också tvångstankarna upphöra eller bli lättare att hantera.
Och du kan vara helt säker på att du räcker till, precis som du är.
Kram
Tessi