Klamydia?
31.08.2019
Hej, jag hade oskyddat sex förra veckan, jag var själv oskuld före det men killen jag hade sex med var inte, han hade testat sig ungefär en månad före och hade inget, och hade inte haft sex med nån sen han testat. Men ungefär en vecka efter sexet började det svida och komma varliknande flytningar. Har bokat tid för testning, men om jag har fått nån könssjukdom, kan jag ta behandling utan att föräldrar får veta när jag är 17?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2019
Hej.
Dina symtom dök alltså upp en vecka efter att du haft sex, i form av flytningar. Det är nästan omöjligt att veta på basen av det du skriver om det "bara" är en bakterieinfektion eller om det faktiskt är en könssjukdom. Det verkar ju osannolikt att det skulle vara det om han faktiskt testat negativt, men t.ex. svampinfektioner eller rubbat pH-värde kan man ju också drabbas av och det kan ge liknande symtom.
Hur som helst så kommer dina föräldrar inte att få vara någonting om testerna eller eventuell behandling om du inte berättar det för dem själv. Du är tillräckligt gammal för att fatta dina egna beslut om frågor som rör din vård/hälsa OCH ditt sexliv.
Dock vill jag påminna dig om att i fortsättningen använda kondom.
Kram
Tessi