kostilsskott
19.11.2019
hej! jag har börjat med en kosttillskott som heter familj. Jag har fått höra att ta kosttillskott under långt tid kan vara dåligt. jag är 16. finns det någon tid alltså hur många månader? min mamma sa att jag ska ta det i ett par månader och sen kan ja sluta med det? a.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej,
Jag vet inte varför det skulle vara dåligt att ta kosttillskott en längre tid? De flesta kosttillskott är anpassade så att de skall användas tillsammans med mångsidig kost, men de innehåller sällan så höga halter av något verksamt ämne att det skulle vara skadligt fast man fortsätter äta dem. Undantaget skulle vara t.ex. järntillskott som man oftast äter en kortare period för att få upp hemoglobinet, och därför kanske inte behöver ätas på lång sikt - men det är knappast skadligt heller och beroende på hur ens kost ser ut så kan det behövas även på lång sikt för att kroppen skall få allt den behöver.
Jag vet ju inte exakt vad kosttillskottet innehåller som du äter, men med tanke på att det heter "familj" så antar jag att det innehåller olika vitaminer och spårämnen som alla behöver. Så du kan nog tryggt fortsätta äta det om det inte skulle stå på förpackningen att det endast får användas en kort period. T.ex. multivitanmintabletter eller brustabletter kan nog alldeles tryggt ätas alla dagar utan att det skulle vara skadligt - tvärtom.
Kram
Tessi