läcker urin...
06.04.2016
Läste om en tjej som hade/har samma problem som jag. Alltså att det "läcker urin".
Ni skrev att man skulle öva en muskel (minns ej vad den hette) förstod 0 hur man skulle göra.
Så vad skall jag göra när de läcker urin, men inte mycket, bara lite (men as störande). När jag ex. Njuter, är i skolan eller när som hällst, så rinner det i byxorna.
Ps. Sjukt bra att ni har en sånhär sida! I love it! Ljusstake

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2016
Hej,
Urininkontinens är ett väldigt vanligt problem, och kanske var fjärde kvinna drabbas av det under något skede av sitt liv. Dock brukar det främst drabba "vuxna" kvinnor, d.v.s. Kvinnor som är äldre än du. Men det behöver inte betyda att det är någonting som är fel på dig. Alla är olika byggda helt enkelt.
De muskler som är viktiga att träna då man läcker urin är bäckenbottenmuskulaturen. Det är alltså som en matta av muskler som går lite kors och tvärs i underlivet. Många kvinnor slipper sina problem med läckage då de tränar dessa muskler. Det är inte alltid så lätt att veta hur man skall knipa eller spänna för att göra på rätt sätt. Men som med all träning så handlar det om att man upprepar en övning igen och igen. Man spänner musklerna en stund -sen slappnar man av lika länge. Sen spänner man igen och sen slappnar man av. Man upprepar med andra ord detta kanske i 30 sekunder eller en minut, och gör det några gånger om dagen. Problemet är kanske oftast att komma ihåg att göra det. Så försök att t.ex få in det i dina rutiner, att du alltid kniper då du t.ex väntar på bussen eller kniper en stund alltid efter att du gått på toaletten, fixar håret eller sminkar dig. Poängen är alltså att det är någonting som du kan göra var och när som helst, man måste bara minnas att göra det.
Nästa grej är hur man skall veta vilka muskler som man skall använda. Du kan t.ex kolla vilka muskler det är genom att "knipa av" strålen då du kissar. Testa alltså att börja kissa, och sen kniper du ihop så att du slutar kissa. Det är de musklerna som skall tränas. Men man skall inte träna musklerna genom att hålla på och knipa medan man kissar eftesom det kan röra till reflexerna, kiss-knipet är med andra ord bara ett test för att kolla vilka muskler det är. Du kan också försöka hitta rätt muskler genom att sitta, och föreställa dig att du sitter i en vattenpöl som du sedan föreställer dig att du suger upp i underlivet. jag förstår att det låter underligt, men det behöver inte verka så förnuftigt bara du förstår hur jag menar ;)
Jag tycker att du skall börja med att testa knipövningarna på egen hand. Det finns massor av information på nätet om bäckenbottenträning och inkontinens, och det är viktigt att du minns att det inte är någonting att skämmas över, även om jag förstår att det är jobbigt. Om inte dina symtom blir bättre inom t.ex två månader efter att du har börjat knipövningarna så tycker jag att du skall tala med din skolhälsovårdare/preventivrådgivningen. Isåfall kanske det skulle vara bra om du blev undersökt så att man fick utesluta att det inte finns någon medicinsk orsak till det. Det finns flera olika sorters inkontinens, men du skall komma ihåg att väldigt många kan få hjälp med sina besvär bara de vågar tala om dem. Det finns allt från hjälpmedel som kan hjälpa till med knipövningar till operationer, så det finns nog hjälp att få. Du behöver inte gå omkring och lida eller känna att det begränsar ditt liv för det finns hjälp att få.
Men börja med att försöka lokalisera dina bäckenbottenmuskler och börja knipa. Om det inte hjälper så talar du med en hälsovårdare/barnmorska/läkare. Det kan kännas lite pinsamt att tala om en sån sak, men de är nog vana att tala om intima saker så du behöver inte skämmas.
sköt om dig och lycka till!
Kram
Tessi