Näsblod
11.02.2019
Hej! Är det normalt att blö näsblod ofta? Så i fredas 8.2 så blödde jag näsblod 3 gånger, andra och tredje gången var blodet typ mörkt medan första gången var det "normalt". I söndags 10.2 så blödde jag näsblod 1 gång och idag 11.2 har jag blödd näsblod 1gång. Är detta normalt eller burde jag bli orolig för har hört att det kan vara fråga om typ leukemia om man blöder näsblod ofta. Lägger till att har när jag var liten blött näsblod ganska ofta Men inte nu på jätte länge än för en nu då. Och har/är förkyld så kan det påverka det? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2019
Hej.
Du behöver nog inte vara orolig. Då man är förkyld, och speciellt på vintern då det är kallt och luften är torr är det helt vanligt att slemhinnorna blir extra sköra och att man därför får lättare näsblod. Du får försöka följa med situationen, och undvika att peta så mycket i näsan så du inte rispar sönder huden i näsan med naglarna. Men näsblod i sig är varken farligt eller oroväckande.
Skulle det även i fortsättningen förekomma ofta, och du märker att du även i övrigt känner dig svag och kraftlös så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare om saken, men leukemi är ändå ganska osannolikt.
Kram
Tessi