Psykopat
25.04.2019
Hej!
Jag har hört av många att dem tror att jag är en psykopat. En person googlade ordet psykopat åt mig och allt som stod stämde in på mig. Då jag läste om det lite mer fattade jag att jag är en psykopat och att jag varit det sedan jag var liten. Jag är manipulativ, kan göra allt för att få det jag vill ha eller för att ha makt/kontroll, har ingen som helst empati, utnyttjar andra människor och känner ingen skuld över det, jag ljuger hela tiden och har fått höra av andra att jag ljugit direkt jag öppnat munnen. Det finns såklart mer saker och som sagt stämmer ALLT in på mig då jag läser om hur en psykopat är. Jag ville inte alls förstå att jag har ett problem men jag vill söka hjälp för att jag inte vill vara sån som jag är men tyvärr är det svårt att sluta med allt. Hjälp? Jbh
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
02.05.2019
Hejsan!
Tack för din fråga! Jag uppfattar det som att du, trots att du tycker att du har egenskaper du inte vill ha, ändå är mån om att vara en god människa som inte sårar andra. Därför är det jättebra att du har skrivit hit och att du eventuellt vill söka ytterligare hjälp och prata med någon.
Internet svämmar över av ”psykologiska” tester och definitioner och olika begrepp kastas hit och dit och används lättvindigt. Vi har alla olika sidor inom oss, både snälla och mindre snälla, och ofta är t.ex. test på nätet vinklade så att var och varannan person passar in på beskrivningen. Jag tror, att skulle du googla på någon annan typ av personlighet så skulle du märka att det finns egenskaper hos dig som passar in även där. Jag misstänker att du inte egentligen är så manipulativ och beräknande som du tror, för då skulle du nog inte ens reflektera över att du tror att du har dessa egenskaper.
Man ändras också som människa med åren och utifrån de erfarenheter man samlar på sig. Ibland har man ett hårt skal, ofta som tonåring, där man inte orkar bry sig om andra människor och även dömer sig själv hårt. Det är mycket möjligt att du mjuknar med åren, och med tanke på att du redan vet hurudan person du vill och inte vill vara finns det goda möjligheter att göra goda och aktiva val.
Du kan börja med små steg, t.ex. att fundera på människor du bryr dig om och situationer där du kan göra något bra för någon annan och vara en god kompis/familjemedlem/medmänniska. Samtidigt som du ökar detta beteende så försöker du minska på situationer där du är och agerar som du beskrev.
Jag tycker också att det är en jättebra idé att gå och prata med någon. Det kan vara skönt för dig att få prata ut och bearbeta olika saker och få ett mera yrkesmässigt utlåtande över dig själv och ditt beteende. Kompisar som ställer hobbydiagnoser och olika test på nätet ska du inte bry dig för mycket om, utan prata med t.ex. en kurator eller psykolog som kan hjälpa dig på ett korrekt sätt.
Jag önskar dig lycka till och väljer att tro att det även i dig finns en massa goda egenskaper som du kanske själv ännu inte har upptäckt. ????
Hälsar Cecilia