Steriliserad?
19.09.2018
Jag har varit väldigt deppig de senaste månaderna, och jag har pratat med en kompis om det, som själv hade depression ett par år. Jag har väldigt starka känslor för henne, och av någon anledning så vill jag leva hela hennes liv, endast för att uppleva det hon upplevt och känna det hon känt. Jag vill veta om hon tänkte likadant som jag gör när hon hade depression. Är det här normalt? När vi pratar är det 99% på internet, men vi träffades för ungefär två veckor sen, sen dess har min sexdrift dött av helt. Jag brukade ha oönskade erektioner ungefär 6-15 gånger om dan och en nästan varje kväll, men de här två veckorna har jag inte haft en enda, jag har inte heller velat ha erektion men det stoppade inte min kropp tidigare så varför nu? Varför har min sexdrift tagit slut, har jag inget testosteron? Vasektomi doktorn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2018
Hej.
Det är nog ganska svårt att säga vad som är "normalt" eller "onormalt" då det gäller depressioner, mest för att det är så individuellt på vilket sätt det påverkar en. Men jag ser inget onormalt eller oroväckande i dina känslor av att du skulle vilja veta hur hon upplevde sin depression, och vilja känna det hon känner/har känt.
Då det kommer till din sexlust så ser jag ingenting onormalt i det heller trots att den för tillfället är borta. Sexlusten eller driften lever hela tiden och påverkas av allting vi gör. Du skriver att du har varit deprimerad ett tag, och jag gissar att stress och sepression är de absolut vanligaste orsakerna till sexuell olust eller sexuella problem hos de allra flesta. Det att ditt stånd för tillfället är borta beror nog mest på att din kropp har fullt upp med annat, och att du helt enkelt mår för dåligt just nu för att det skall läggas energi på den saken.
Får du någon hjälp för din depression? Går du och talar med någon? Det är givetvis bra att du har en vän som du kan tala med, men ibland behövs det en helt opartisk person som kan lyssna och ge stöd, och vid behov fundera över saker som medicinering eller läkarundersökningar. Jag tycker att det skulle vara viktigt att du fick hjälp så att du kan ta dig ur din depression, för man kan bli bättre. Ring till vårdcentralen i din hemkommun och be om en tid till en kurator eller psykolog, eller ta upp saken med din skolsköterska. Våga be om hjälp, det är det första steget.
Kram
Tessi