Träning för underviktig? :o
31.07.2014
Hej! Jag har alltid varit lite underviktig, eller ingen har som sagt det rakt ut, men hos hälsovårdaren så tyckte hon att jag bra kunde äta lite mera och så.
Men nu vill jag träna! Vill få upp konditionen så att jag orkar bra på gymnastiklektionerna, fast står det stilla då? Jag menar, växer jag (på längden + går upp lite i vikt) även om jag tränar eller är det någotdera?
Har många gånger tänkt på kvällen nu på sommarlovet att "nu lägger jag på alarm tidigt tills imorgon och så far jag ut och springer", men i nästa sekund kommer jag på att "nej, just ja. jag skulle ju gå upp i vikt!" och så skiter jag i det istället. Åh. :(
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.08.2014
Hej, vad bra att du tog kontakt hit till oss :) Vi har en personlig tränare som expert och hon kommer att ge dig just rätta träningstips som passara för dig. Vi sätter in hennes svar här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej på dej!
Vad bra att du vill träna! Det ska du absolut göra! Jag tycker att bästa träningskombinationen för dej är styrketräning + någon form av konditionsträning som du tycker om! Det kan vara löpning om du gillar det men det kan också vara nån form av lett pass t.ex. Body combat, Zumba, Aerobic eller nåt dylikt. Vad du som underviktig ska tänka på är att inte överdriva, det gäller alla men ännu mer för dej som inte vill gå ner i vikt. Träna 2-3 gånger i veckan och koncentrera dig på styrketräningen. Kör den 2 gånger, och konditionsträning en gång i veckan, så har du ett bra upplägg. Styrketräning är en jättebra form av träning som både gör dej starkare och formar din kropp och också på sikt kan hjälpa dej gå upp lite i vikt, eftersom muskelmassa väger mer än fettmassa. I övrigt ska du äta bra och balanserad mat, vanlig husmanskost är jättebra. Du ska inte överdriva ditt sockerintag och genom det försöka gå upp i vikt, om du gör det så slutar det bara med att du får mer fett på kroppen och det tror jag inte du vill ha! Du kan med fördel lägga till lite mer fett i din kost, välj t.ex. inte light produkter utan ta de vanliga i stället. Ät regelbundet och hoppa inte över några mål och ät också mellanmål. Vad du också ska minnas är att du inte har växt klart ännu, din kropp kommer att förändras i flera år ännu. Du kanske är lite för smal nu men det kan hända att du är helt normal om några år. På grund av det här är det jätteviktigt att inte överdriva varken träningen eller kosten åt något håll! Hoppas du fick svar på dina frågor! Fråga gärna igen om det är något du funderar på!
Hälsningar PT-Sarah