vätskefyllda låsor på fingrarna
25.06.2019
Hejsan!
Jag har väldigt små blåsor som har "klumpat" ihop sig och ser ut som tusen små blåsor på fingrarna (främst ringfingret på vänstra handen) och jag vet inte vad det är. Blåsorna spricker inte upp men kan hända att en eller två spricker som jag inte märker, jag brukar klia dem men då kommer bara en färglös vätska ut. För att sammanfatta: Många vätskefyllda blåsor på fingrarna, kan hända att det klias ibland men ytterst inte, kan hända att det spricker upp men ytterst inte, har inga allergier som jag vet av. Jag har läst lite om symtomerna och då kom det upp bl.a dyshidrotiskt eksem.
Vad kan detta vara?
mvh Lasse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2019
Hej.
Du skriver ingenting om hur länge du har haft blåsorna. I vissa fall kan det bero på ett virus, och då är det bara att härda ut tills de försvinner av sig själv. Har du haft ont i halsen eller feber? Det skulle i så fall kunna tyda på att det faktiskt är ett virus.
Om blåsorna kliar så kan du använda hydrocortisonsalva, men i övrigt tycker jag att du skall försöka vänta i ca en vecka. Om blåsorna då fortfarande finns kvar så kan du boka tid till en läkare så får hen ta ställning till det. Men om blåsorna bara funnits en kort tid ännu så tror jag inte att du behöver misstänka någon bakomliggande sjukdom, man kan drabbas av virusinfektioner även på sommaren och i samband med dem kan det dyka upp alla möjliga symtom. Så ta det lugnt.
Kram
Tessi