Vet int va ja ska göra
30.08.2019
Hej... okej så jag är väldigt deprimerad och äter 2 ganska så starka mediciner ( vad dom heter finns i tilläggsinformationen ) och de känns så fel för de hjälper int helt heller å ha int tagi nå blodprov eller något sen ja börja me dom ( i oktober 2018 ) tog de först idag men känner att sjukvården int tar de så seriöst för äter ändå så starka mediciner å e ba 14 å egentligen får dom ju int ge de ti under 18 åringar. Jag e typ rädd för att dom här medicinerna tagi stryk på mig eller nå. Får typ ångest av att veta att jag äter såhär starka mediciner utan att ha tagi nå tester å ha gått upp i vikt men de ha dom int heller kolla. Kan ni berätta lite om dom här medicinerna å förklara varför dom int ha gjort nå tester eller nå. Ba lugn ner mig haha Anonym
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
25.09.2019
Förlåt att du har fått vänta så länge på ditt svar.
Hejsan!
Jag blir så ledsen när jag läser i ditt mail om att du ordinerats mediciner utan att ha fått tillräcklig information före. Det är din rättighet att få information och du är dessutom minderårig så påbörjandet av mediciner ska alltid ske i samråd med de vuxna som har ansvaret över ditt mående och din psykiska  utveckling. Du skriver att du är väldigt deprimerad så jag antar och hoppas att din depression kartlagts ordentligt och att både du och andra har en klar bild av vad som kan ha orsakat depressionen.
Medicinsk behandling kan vara till stor hjälp vid svåra depressioner, medicinen kan ge en "knuff" upp ur den djupaste svackan så att man t.ex. klarar av att gå och prata med någon om sina problem. För det är nämligen så, att enbart  mediciner hjälper inte utan man behöver också få möjlighet att berätta om sitt mående åt någon som man har förtroende för och som kan hjälpa en att se på situationen från ett annat perspektiv.
Ketipinor är en medicin som används t.ex. om man har mycket overkliga tankar och upplevelser samt om man har kraftiga humörssvängningar. Det är vanligt att man kan gå upp i vikt av denna medicin och regelbunden viktkontroll skall alltid följas upp av läkare. I små mängder brukar Ketipinor användas för att förbättra sömnen och lindra ångest.
Truxal hör till samma medicingrupp som Ketipinor och kan också användas vid sömnproblem och ångest som hör ihop med svår depression.
Du har helt rätt i att dessa mediciner inte rekommenderas för personer under 18 år. Det betyder inte att dom skulle vara livsfarliga för dig. Det betyder snarare att man inte ännu har forskat tillräckligt mycket i hur dessa inverkar på en person under 18 år.
Jag vet inte varför dessa mediciner ordinerats dig men det kanske beror på att andra alternativ inte heller hjälpt så mycket som du och din läkare hoppats på. T.ex. om man har svåra självmordstankar i samband med en depression kan det vara motiverat att påbörja medicinering fast man är ung.
Jag skulle rekommendera dig att kontakta patientombudsmannen på det ställe därifrån medicinerna ordinerats och berätta för hen om att du inte upplevt du fått tillräckligt med information. Hen ser då till att förmedla denna information vidare.
Hösthälsningar; Camilla