White spot i brösten
27.08.2016
Hej!
Jag är verkligen jätte orolig för att har nu i kanske några månader haft konstiga besvär med brösten. Det är så att jag har alltid haft små knölar på bröstvårtan (som är vit på toppen) såg nästan ut som en finne (men större) och man kan inte trycka ut det, sen finns det också knölar som är hud färgade. Min bröstvårta är också alltid täppt med något vitt "vätska", det rinner inte utan läggs som ett vitt lager över bröstvårtan så den täpps till. Ifall man "gräver" bort vita vätskan med naglarna så kan jag se att i bröstvårtan så går det små skinnbitar som sticker upp. Efter att ha letat i internet så hittade jag något som hette white spot (vit propp på svenska) och det är exakt så det är på mitt bröst. Det konstiga är att det är gravida som får det men jag är inte gravid, och jag är fortfarande oskuld. Är jätte oroligt att detta kan vara något farligt! Vad borde jag göra?
(Har besväret på både brösten) Jätte orolig!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2016
Hej,
Jag kan tyvärr inte svara på vad det är som är på gång med dina bröst eftersom jag inte vet hur det ser ut och inte har någon möjlighet att undersöka dig, men jag är ganska säker på att det inte är någonting allvarligt. Jag tycker ändå att det skulle vara viktigt att du uppsökte en läkare eller en ungdomsmottagning så att du fick bli undersökt.
Du skriver att det har pågått i några månaders tid, och det är väldigt lång tid då man går och oroar sig över någonting. Jag förstår att du knappast brinner av iver att gå och visa upp brösten för någon, men jag lovar att det inte kommer att kännas lika hemskt som att gå omkring och inte veta och oroa sig.
Så kontakta en ungdomsmottagning eller din närmaste vårdcentral redan idag, så kan du snart gå vidare med ditt liv.
Många kramar <3
Tessi