tillräckligt lång?
15.04.2014
hej! jag har inte haft sex ännu, men det har varit nära flera gånger.
jag har inte vågat för att jag är osäker på om jag kan ge flickan orgasm. eller om min penis är tilräckligt lång för att hon ska bli upphetsad... den är ca. 11-13cm med stånd, hur djup är slidan egentligen och vad krävs för att alls kunna ge henne en orgasm? jag tror inte min snopp har vuxit klart ännu för att jag har bara just fått hår runt om den oxå. Jag vet att de flesta säger "The size doesnt matter" men nog har det ändo någon skillnad, varför skullle annars alla tjejer alltid säga typ "du har säkert jätte liten" eller "han har jätte stor, han e super bra i sängen" undrar bara :) bra att ni fnns! karl

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
22.04.2014
Hej karl!
Du har helt rätt i att högst troligen har din snopp inte växt färdigt än, enligt senaste fakta kan killars snoppar växa ännu upp till 20-års åldern. Men redan nu är din snopp "normalstor", om man nu kan säga att något sådant finns. Det brukar heta att en upphetsad snopp är mellan 9-19 cm lång, så du behöver inte alls oroa dig för att du skulle vara för liten.
Alla killar tror att det är så himla viktigt för tjejer hur stor snopp de har, men det är nog bara en myt. För tjejer spelar snoppens storlek inte alls så stor roll som de flesta tror. Klart att det finns de tjejer som föredrar stora snoppar, men en stor snopp har inget att göra med hur bra man är i sängen eller om man kan ge tjejen en orgasm! Du behöver alltså inte alls fundera på att du skulle vara "för liten" för att ge flickan en orgasm.
Tjejer är självklart olika djupa, precis som killarnas snoppar är olika stora. I medeltal kan man väl säga att slidan är ca 15 cm djup när tjejen är ordentligt upphetsad. Men det är faktsikt så att kvinnans kropp är byggd för att passa alla former och storlekar. När tjejen är ordentligt våt och upphetsad kan hon töja ut så att även en stor snopp känns skönt - men slidan kan också strama åt så att det räcker tex med ett lillfinger för att det ska kännas skönt. Så har ju slidan känsel bara ca 2 cm upp från slidmynningen (annars kunde ju tjejer inte tex föda en baby!!), så storleken spelar verkligen ingen roll rent fysiologiskt.
Att vara en bra älskare har alltså inget att göra med storleken - nej, det är känslor, stämning, förspel och teknik som betyder något. Om man litar på varandra, tycker om varandra och känner sig trygg, blir sexupplevelsen mycket bättre. Och vad man gör i sängen, inte bara med snoppen, utan med händerna och munnen också och hur mån man är om hur hon känner sig och vad som känns skönt för henne är vad som räknas. Dessutom så är ju klitoris det känsligaste området på tjejens kropp (klitoris är en knöl, ungefär stor som en ärta och ligger i tjejens underliv där de inre blygdläpparna möts) och en hel del tjejer kan inte ens få orgasm utan att den smeks samtidigt - och det har ju heller inget att göra med snoppstorleken.
Så det ÄR faktiskt sant att storleken inte spelar någon roll. De som säger det har nog troligen aldrig haft sex eller så vill de bara verka kaxiga. Man kan väl jämföra det med uppfattningen att alla killar vill att tjejerna skall ha bröst stora som ballonger och att inget annat är sexigt. Men det stämmer ju inte heller, eller hur!
Så onödigt att oroa sig för detta! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna
PS. Läs gärna mer om saker du borde veta före du ska ha sex här på våra sidor!