Orkar inte mer nu
13.05.2014
Hej Decibel!
Jag orkar inte mer. Det går inte. Jag har aldrigaldrig mått så här dåligt förr. Ångest hela tiden och igår spårade mitt självskadebeteende helt och jag ville bara döö. Jag kan inte mer. Det går inte. Och nu så varken vill eller kan jag sluta skära mej. Jag är inte värd nåt. så himla genoomruttet värdelös.
Vad ska jag ta mej till?? :( Varför får jag inte bara dö?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Skolpsykologen Jenny svarar
Skolkuratorn Pia svarar
13.05.2014
Hej, ååååh om vi bara kunde komma genom luften och krama om dig nu och ge dig styrka att komma vidare. Jag har satt vidare din fråga till två av våra ljuvliga experter och jag sätter in deras svar så fort det kommer. Men jag känner att du behöver få lite hjälp nu genast också. Nu vet jag ju inte om du gått hos någon och pratat eller om det ens är något du känner att du vill göra, men jag tycker att detta börjar låta så pass allvarligt att du omöjligtvis kan klara av det själv. Man ska inte behöva klara av allt själv heller. Om bilen inte funkar så för man den på service, har man tandvärk går man till tandläkaren osv. Om man mår dåligt i själen finns det massor och bra hjälp att få. På din kommuns hemsida finns det både psykolog och Depressionssjukskötare om du klickar dig fram från kommunens hemsida till Stöd och omsorg och sen väljer vilken Hälsocentral/Hälsostation du hör till. Men vi har ju också samlat en massa bra på våra Hjälp sidor som du hittar HÄR. Det finns flera telefonjourer dit man kan ringa och få prata av sig helt anonymt, men också ställen dit man kan boka tid för att få mera hjälp och stöd. Lova att du tar kontakt till något ställe nu!!!
Det kan ju också hända att du har någon runt omkring dig som du känner att du kan prata med och har förtroende för. Det kan ju vara en förälder eller annan släkting. Kanske en kompis eller dens föräldrar, nån på skolan eller på ungdomsgården. Jag hoppas att det ska finnas någon i din närhet som du kunde dela detta med. För nu behöver du få hjälp att hitta tillbaka till glädjen och lyckan i ditt liv. Du är precis lika bra och värdefull som alla andra, det finns bara en av dig. Om du inte skulle finnas mera skulle det lämna ett stort hål. Du skriver inte om det hänt något speciellt nu då allt blossat upp mera än vad det varit tidigare, men jag antar att det ändå varit något. Men du ska veta att det finns inget som inte går att reda upp, allt går att fixa, bara man vill och försöker. Oberoende vad det gäller!
Jag vill ännu tacka dig för att du kom på att vända dig hit till oss, så att vi får chansen att hjälpa dig. Vi finns här för dig och alla andra så hör av dig igen om du vill <3 <3 <3
Vi kompletterar med experternas svar så fort det kommer. Håll ut ännu, om allt känns totalt svart och hopplöst kan det ju inte bli annat än bättre :)
Massor med kramar till dig från ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott
Här kommer mera svar till dig från våra experter <3
Hej!
Ledsamt att läsa om hur dåligt du mår just nu samtidigt som vi är väldigt glada för att du skriver och ber om hjälp. Det att du tar kontakt visar på att du nog ändå vill leva vidare och tror på att det går att börja må bättre. Vårt svar till dej kommer att bli allmänt eftersom du skriver väldigt litet om hur det ser ut i ditt liv nu just och vad det är som gör att livet känns så arbetsamt. För det första vill vi säga till dej att du inte är värdelös. Du förtjänar inte att må så dåligt som du gör idag. Du skriver att du skär dej och inte kan sluta. Vad är det som ligger bakom skärandet? Finns det någonting du kan göra istället för att skada dej själv? Kan du få utlopp för dina känslor på ett annat sätt te.x. skriva, rita, fotografera, träna eller prata med någon? Har du någon du kan ringa när känsla att du måste skada dej själv kommer?
Det verkar som om du har mycket negativa tankar, tankar som kanske inte stämmer överens med verkligheten. Har du någonsin tänkt att du kan påverka ditt mående genom att tänka andra, mer realistiska och positiva tankar? Finns det människor / saker som är positiva krafter i ditt liv, som gör att du mår bra? Försök fokusera på det som är bra i livet även om det känns som att det är bara en liten bagatell.
Sedan vill vi också att du funderar över varifrån din ångest kommer. Är det något som hänt eller kommer ångesten bara på. Vad är det som oroar dej, vad är du ängslig för? Dessa saker är det svårt att få svar på själv. Det är lättare att hitta svaren på dessa frågor om du söker professionell hjälp t.ex hos kuratorn eller psykolog. Ifall du inte går i skolan kan du vända dej till hvc-psykologen på din ort eller ta kontakt med hälsovårdare som kan rekommendera dej vidare.
Lova oss att du tar kontakt med någon eftersom du är värd att börja må bättre!
Hälsningar,
Pia & Jenny