sex
10.03.2015
Hejsan!
Jag har en lite konstig fråga...
Jag har varit i hop men min pojkvänn i 8 månader och jag älskar honom verkligen, och han älskar mej.
Vi har inte haft sex ännu för han ville vänta tills jag känner mej redo.
Och nu är det så jag känner mej redo, men fyller 16 först efter sommaren. Skulle det vara okej ändå?
Min pojkvänn är ett år äldre än mej. bambi

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.03.2015
Hej Bambi! Jag tycker inte alls du hade en konstig fråga! En fin fråga, tycker jag! :)
Vad fint att ni har väntat och känt er för på varandra och inte rusat huvudstupa in i något som riskerade bli ett platt fall. Att ha en partner att lita på och känna förtroende för är jätteviktigt när man upptäcker sexualiteten tillsammans! Och att bygga upp det här förtroendet och respekten tar tid! Att öda sin oskuld på något bara för att "bli av med den" är verkligen inte att rekommendera.
Du nämner själv om "Byxmyndighetsåldern". Läs våra åsikter om den på Decibels informationssidor. Vi tycker att det här med er låter helt ok. Det låter som en kärleksfullt förhållande som är byggt på respekt.
Du nämner inget om hans sexuella erfarenheter. Jättefint vore ju om ni tillsammans kunde läsa på våra informationssidor. Där finns många sidor bra läsning! :)
Lycka till!   Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare