sömnproblem
17.07.2015
Hej! Vad ska jag göra? Den senaste tiden har jag blivit livrädd för att sova i mörker! Förr var jag tvungen att ha det helt mörkt för att jag skulle kunna sova men nu måste jag ha på lampan för att våga sova... Sover jättedåligt å vaknar flera ggr och sover max 4-5 timmar per natt vågar inte söka läkarhjälp eller vet int vad jag ska säga till mamma... Behöver sömnmedicin men vet int va ja ska gö...! Mamma tror jag sover normalt för låtsas alltid sova då hon tittar till mej innan hon lägger sig men sedan kmr tårarna å ångesten tar över hand å självskadebeteende vinner igen.. Å ätstörningarnablir baa värre men vågar int söka hjälp å alla hatar mig å e emot mig hela tiden... Alla tjatar på mig å hatar mig mest själv! Min självkänsla är i botten Orkar int å vill ge upp bara jag/orolig tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.07.2015
Hejsan kära oroliga tjej
Du verkar ha haft en hel massa tråkigheter i ditt liv på sistone. Inte undra på att du fått svårt att sova. Men jag skulle nog inte börja med sömnmedicin om jag var du, det är nog det sista halmstrået att ta till om man prövat allt annat. Det kommer så mycket biverkningar med på köpet med sömnmedicin :( Läs mera om sömn HÄR.
Du ska absolut till allra först prata med din mamma, eller om det finns någon annan vuxen som du känner förtroende för. Berätta att du känner så här och att tankarna oftast kommer när du ska somna. Det är helt normalt att man börjar tänka på allt elände då man just ska somna, allt är lugnt och man har oftast tyst omkring sig och har därför bra med tid att låta tankarna flyga. Eftersom du känner sån ångest att du har både ätstörningar och självskadebeteende så behöver du få hjälp. Via det egna Hvc eller så till Akuten. Om du tror att det skulle hjälpa så finns det ju både chattar och samtalstjänst dit man får ringa helt anonymt, du hittar mera självhjälp HÄR. Du ska inte behöva ha det såhär, det finns hjälp att få men du måste be om hjälpen, annars förstår ingen att du behöver hjälp, tyvärr.
På samma sätt som vi far till läkaren om vi brutit benet eller för bilen till verkstaden när den går sönder, så behöver själen ibland också få lite service. Man behöver inte vara rädd för att be om hjälp när man känner att man inte klarar sig ensam. Det finns utbildat folk som har som sin uppgift att hjälpa den som inte orkar vidare för egen maskin. Alla har vi sådana perioder i livet då vi behöver få luta oss mot någon och känna att någon annan fixar och tar hand om allt, det är inte meningen att vi ska klara allt själva. Speciellt om det kommit så många motgångar i livet under kort tid som det verkar ha gjort i ditt liv så är det helt klart att du ska ha hjälp.
Jag vet ju inte om du gått hos skolkuratorn men de har ju semester just nu. Via egen Hvc kan du få hjälp!
Ge inte upp, orka vidare, vi hejar på dig här på kontoret <3 <3 <3
Många varma kramar från ungdomsinformatörerna Sanna och Liselott