Ägglossning
09.07.2014
Tja Decibel! Ni e bäst.
Jag har 28 dagars menscykel och har haft det nu i sex år. Jag märker alltid tydligt då jag har min vecka eftersom jag har rejält flöde och måste äta medicin för mina smärtor.
14 dagar efter förra mensens första dag, dvs. då jag borde ha haft ägglossning, så kom det blod två dagar. Vad kan detta bero på? Jag brukar aldrig ha symptom då. Visste inte ens att min ägglossning var då. Och jag har aldrig legat med någon. Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2014
Hej Anonym!
Tack för berömmet *rodnar lyckligt* :D
Jo, det är mycket möjligt att man har en liten mellanblödning under ägglossningen. Inget ovanligt eller farligt med det. Och det är inte helt ovanligt heller att man plötsligt får en mellanblödning (eller droppblödning kan det också vara) helt plötsligt, fastän man aldrig haft det förr. Då beror det troligen på att hormonerna i kroppen förändrats lite, vilket också kan vara helt normalt och ofarligt, man utvecklas och förändras under hela livet - men speciellt ännu i tonåren. Har man börjat med något hormonellt preventivmedel och alltså strular ordentligt med hormonerna i kroppen är mellanblödningar en vanlig biverkning i början. Men även då anpassar sig nog kroppen och blir "normal" igen, det vill säga det som är normalt för den med den nya uppsättningen hormoner. Det kan hända att du i framtiden har lite mellanblödning under ägglossningen, kanske varje månad, kanske bara någon enstaka gång, eller kanske inte alls :) Men om du inte har några som helst andra bekymmer, som tex illaluktande flytningar eller kliande eller feber, så behöver du inte vara det minsta orolig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor)