Behöver svar snabbt!!
08.06.2014
Hej!! Om några dagar ska jag till ett "vattenland" med mina kompisar men jag kommer ha mens då... jag vill inte berätta för mina kompisar och jag är inte så van att använda tampong... Räcker den minsta tampongen och när ska jag hinna byta den under de många timmarna jag är där? och kan det komma ut blod i alla fall? Kommer någon märka något? Kan tampongen åka upp eller komma ut om jag åker hårda rutshkanor? jag är så nervös och jag vill absolut åka! Snälla hjälp mig! (är extra rädd för de få gånger jag använt tampong har det gjort rysligt ont att ta ut den!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.06.2014
Hej, det finns ju en medicin som heter Primolut som man ska ha recept för. Men det borde du nog få om du tar kontakt till ditt Hvc. Man ska börja med den 3-4 dagar innan man ska få mens. Men om det inte hinns med det nu före du ska iväg så är tampong andra alternativet, eller menskopp, som man köper på Apoteket. Storleken på tampongen ska antagligen vara den minsta, om du är oskuld vilket du hoppeligen är ;)
Menskoppen ska också vara den minsta storleken. Det kan ju vara lite knepigt att få in tampong eller menskopp men man övar lite hemma i lugn och ro. Och försöker slappna av.
Tampongen kommer inte ut fast du åker i rutschbana. Du har ju fått en bra kommentar på din fråga där har du bra tips på hur du kan försöka lirka ut tampongen så att det inte gör ont. Beroende på hur mycket du blöder och hur länge du tänkt vara i vattenlandet kanske du behöver byta tampongen en eller två gånger. Men maxtiden för att ha en tampong inne är 3-6 timmar i början av mensen då det kommer mera, om man är i slutet kan det gå längre tid men helst inte mera än 6 timmar.
Vad gäller menskoppen så kan man ha den inne i åtm 8 timmar.
Läs annars gärna mer om mensskydd på våra sidor! Hoppas du hittar något som funkar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna