Blödning trors p piller
17.02.2022
Hej! Jag tar qlaira p piller och tog dom röda pillrerna i slutet av kartan för cirka 1,5 vecka sen och hade mens då. För 5 dagar sen så råkade jag ta ett piller ganska många timmar för sent efter jag haft mens (brukar ta det vid 13:00 och tog det 19:45) och nu i tisdags fick jag mens igen?? Beror det på det ena pillret jag tog för sent och hur länge kommer mensen hålla i??
Finns det sätt att stoppa mensen lite tidigare? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
18.02.2022
Hej,
Ibland kan man få mellanblödningar med sina p-piller utan att det egentligen behöver vara nåt fel. Den blödning du nu fått kommer antagligen sluta småningom(någon dag) eller eventuellt räcka fram till nästa blödningstillfälle. Så länge det inte finns någon risk för dig att vara smittad av en könssjukdom(som man endast kan få vid oskyddat samlag) så ska du inte vara orolig över mellanblödningen. Om du kan ha blivit smittad, behöver du testa dig snarast!
Tabletten du missade med några få timmar är absolut ingen fara, det är okej att glömma några timmar, faktiskt upp till 12 timmar. Men visst kan det vara så att din kropp är extra känslig över bara några få timmar och kan börja blöda av en så liten glömska. Men var inte orolig, den kommer gå över - senast vid nästa blödningstillfälle (röda tabletterna).
Kram!
Malin