Brun "mens"
23.04.2014
Jag är en tjej på 14 år. Jag är oskuld men jag har varit mycket sexuellt nära min pojkvän. Häromdagen så onanera vi varandra. Men inget sex. Jag börja blöda efteråt. Jag trodde först det var mens. Men sen försvann den igen. Och nu kommer det bara lite brunt massa. Jag läste någonstans att det var symtom på graviditet. Stämmer det? Jullis

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.05.2014
Hej Jullis!
Nej troligen fick du ett litet sår inne i slidan någonstans och därför kom det ut blod, först rött och senare brunt (för att blodet kommit i kontakt med syre och koagulerat lite). Det borde inte vara någon fara, sår i underlivet brukar läka snabbt och utan problem. Däremot kunde du ju fundera vad ni gjorde under smeksexet ni gav åt varandra som gav dig ett sår. Kanske du inte var tillräckligt kåt (då känns slidan ofta torr och trång och det kan göra ont)? Kanske var han lite för hårdhänt? Eller kanske var det så att din slidkrans (kallades förr mödomshinna, men är alltså ett ringformat hudveck) sprack lite i kanten när han kom förbi den med fingrarna? Alla tjejer blöder inte av det - det beror bla på hur sexuellt upphetsad och villig man är, då töjer slidan och blir halare - men det är inte farligt om man blöder. Den/de första gångerna man har sex kan det göra lite ont, men överlag är det inte meningen att sex av något slag alls ska vara smärtsamt. Men såret läker alltså. Ett sista alternativ till förklaring är att din kropp faktiskt inte är rikgit mogen för sex ännu. Man är ju inte "färdig" i kroppen bara för att man fått mens och bröst utan det är mycket osynligt som ska utvecklas innan man verkligen kan njuta av sex. Men om du kan onanera utan problem och då blir riktigt våt och hal, så var det nog inte det som var problemet.
Lite försiktigt i fortsättningen bara - och kom ihåg att sex inte är något man ska skynda på med, inte stressa sig fram till, framförallt inte av "fel" anledningar. Läs mera om hur man vet om man är redo för sex och en massa annan nyttig info på våra infosidor om Sex!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott