Den har inte kommit tillbaka än...
10.07.2014
Hej, är lite orolig angående min mens. Det är så att jag fick min första mens för drygt en månad sedan (den 8 juni)
Jag blödde rejält då i ca 6 dagar. Jag har inte berättat för mamma om att jag fått mens eftersom det är pinsamt och har liksom inget behov till det, tror ändå att hon vet om det så, men nu har jag ännu inte fått tillbaka den :/ menscykeln borde vara ca 24-28 dagar, så jag ligger ju då 4 dagar efter den normala... Vad ska jag då göra? Ska vara på villan hela helgen och simma o.s.v. Så jag är rädd att den kommer då... Tacksam för svar! Fundersam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.07.2014
Hej du fundersamma!
Oj vet du vännen, iiiiingen panik!!! Menscykeln kan i början vara riktigt oregelbunden, det kan ta upp till flera år innan den blir regelbunden och din kropp hittar sin egen rytm så att säga. I början av mensen är "regeln 28 dagar mellan menserna" inget alls att hänga upp sig på. 28 dagar är bara medeltalet om man tar alla kvinnors längd på menscykeln. Det betyder alltså att det finns sådana som har mycket längre menscykler (tex över 30 dagar) och de som har kortare, också när den har blivit regelbunden. Det kan hända att din kropp nu hoppar över en mens, eller tom två, eller tre, eller ett halvår!! Läs mer på våra sidor om första mensen :)
Så du ska inte alls vara orolig, den kommer nog när den kommer och den blir nog regelbunden i sinom tid. Grattis till första mensen förresten! :D
IFALL det nu skulle vara så att mensen kommer medan du är på villan, ta nu med bindor/tamponger/menskopp eller vilket skydd du nu använder och värkmedicin ifall du får smärtor för säkerhets skull. Då är du förberedd och behöver inte oroa dig. :) Kom ihåg att om du simmar med tampong så måste du byta tampong direkt efter att du simmat, eftersom det kan komma bakterier med vattnet som också sugs upp i slidan och KAN orsaka obehagliga infektioner. Men det här gäller nu alltså bara om din mens skulle råka komma. Det skulle inte alls vara konstigt om din kropp nu bara hoppar över den här månaden.
Hoppas du blev lite lugnare nu <3
Ha det så roligt på villan!!
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica