Detta Kan Inte Vara NORMALT!
29.09.2014
Jag har haft mens i snart 5 år. Detta väldigt kort tid förstås men Jag känner att jag har ett bra nätverk som jag ofta hör vad som försegår när det kommer till mens och alla des otrevligheter. Men Denna sommaren... nästan året om jag tänker till. Har den varit oregelbunden och... konstig. Den har haft klumpar och jag har haft mina mensar väldigt tätt än vad som jag har haft innan. Det är först nu när det känns som jag precis blev av med den och fick den idag igen att jag verkligen känner att allt inte kanske är som det ska... Det skrämmer mig och jag vill undvika att ta mig till ungdomsmotagningen också då jag har extrem skräck för allt som har med sjukvård att göra. Vad kan ha gått snett? Ingen större ändring har skett som i så fall skulle kunna ha stört cykeln.Jag har börjat cykla men verkligen inget extremt. Är i full panik! Hjälp. Emma. x

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2014
Hej.
Du har nog hört det massor av gånger förr, men jag skriver det igen : det är helt normalt att mensen är oregelbunden, och det kan bero på massor av olika saker. I ditt fall är du alltså bekymrad över att mensen kommer ofta och att konsistensen är annorlunda än den varit tidigare. Det är svårt att veta om din mens kommer onormalt ofta eftersom du inte skriver hur ofta det är, men allt mellan 23-32 dagar brukar anses helt normalt. Är din mens regelbunden även om den kommer oftare än tidigare? Det jag menar är alltså huruvida den kommer ungefär en gång i månaden? Att mensen kommer väldigt ofta kan ibland bero på någon hormonell rubbning (oftast helt harmlös, men irriterande), och ibland kan man fixa till det med att äta en kort hormonkur, eller börja med p-piller.
Att konsistensen är klumpig är i sig inte heller oroväckandet. Blodet som kommer vid mensen är ju egentligen slemhinna som stöts ut, så det är helt normalt att det finns små klumpar eller trådar i blodet. Men om det kommer stora klumpar (koagel) så är det nog bra att kolla upp saken. Beroende på om du haft oskyddat sex eller inte så kunde t.ex. klamydiaprov tas för att kontrollera att inte blödningarna beror på det.
Du skriver att du vill undvika att gå till en ungdomsmottagning, men jag försäkrar dig om att det inte är farligt att gå dit och tala, och det är ju just därför ungdomsmottagningarna finns för att ungdomar som du skall få ställa sina frågor någonstans. Personalen där är vana att svara på liknande frågor och kommer inte att tycka att det är det minsta konstigt eller pinsamt.
Mitt råd till dig skulle vara atttala med dem på ungdomsmottagningen. Jag tror inte alls att det är något allvarligt fel, men eftersom du är så orolig så skulle det vara bättre om du fick tala med någon och bli lugnad. Det är tungt att gå och bekymra sig över någonting.
Kramar
Tessi