En halv veckas mellanrum
25.11.2014
Hej, jag fick min mens 11/11 och den var över 18/11 men jag fick den igen söndag kväll, 23/11? Hur är det möjligt? Och bör jag bli orolig? För det här har aldrig hänt mig!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.11.2014
Hej.
Nej, du behöver inte bli orolig och det är alldeles normalt. Nästan alla kvinnor får oregelbunden mens/mellanblödningar/utebliven mens nån gång under deras liv. Det kan bero på en massa olika saker, och vanligen kan man inte hitta någon uppenbar orsak till det. Oftast beror det på någon liten hormonell rubbning i hjärnan som strular till det.
Det är bara att ta det lugnt och följa med. Skulle det vara så att du i fortsättningen ofta får mellanblödningar så kan du kontakta en gynekolog som kan undersöka dig för säkerhets skull.
Hälsningar
Tessi