En mens jag inte förstår.
18.10.2014
Hej!
Den här månaden så kom mensen 8-9 dagar för tidigt och det har aldrig hänt förut. Haft regelbunden mens sen jag var ca 12 år, kanske nån dag sen men aldrig varit tidig. Mensen var även "bajsbrun" när jag upptäckte det på papperet och dagen efter så var det brunt blandat med ljusrött och har varit Jätte jätte riklig!
Det som även gör mig mer stressad är att jag haft sån extrem mensvärk att jag var tvungen att en receptbelagd tablett för att ens kunna ligga i soffan utan att kvida.
Har aldrig gått på något preventivmedel som p-piller eller sånt och har en stadig kille.
Blir orolig.. ciwi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej ciwi!
Vår kära hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi är på jobb här på Decibel nästa gång imorgon torsdag, hoppas du orkar vänta på svar från henne :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig. Menstruationscykeln är ett komplicerat system, och det är helt enkelt inte så att det funkar precis likadant varje månad. Vissa månader har man mer ont och blöder mer än andra månader - och så är det bara. Och om du vet att du inte har haft oskyddat sex, så att det inte finns någon risk för könssjukdomar så behöver du inte oroa dig för att blödningarna eller smärtan skall bero på det heller.
Om din mens fortsätter att vara hoppig och du fortsätter att ha väldigt ont så kan du ju överväga att t.ex. börja med p-piller eftersom pillren oftast hjälper med dessa saker, men jag tror inte att det är någonting som är "fel". Om det är länge sedan du senast varit på gyn. undersökning och du vär jätteorolig så kan du ju besöka en läkare för att bli undersökt och få lugnande besked. Men just nu kan du nog bara ta det lugnt och följa med situationen. Nästa alla kvinnor har oregelbunden mens nån gång under sitt liv, så det skulle egentligen vara konstigare om det inte inträffade.
Hälsningar
Tessi