Få mensen snabbare?
08.09.2014
Hej har några frågor:
1. Har alltid haft regelbunden mens, men just denhär gången när vi ska fara på resa så är den redan nu 2 dagar försenad vad kan de bero på? Har nog ätit normalt dock tränade jag 2 gånger mera förra veckan än vad jag brukar...
2. Kan nog använda tampong men tycker inte om att göra de p.g.a. att jag känner mig kissnödig när jag har den inne? Varför?
Svara så fort som möjligt!
Saga

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2014
Hej
Det är nästan omöjligt för mig att svara på varför din mens är sen denna gång då den annars brukar vara regelbunden. Men att mensen blir oregelbunden kan t.ex. bero på att man stressar eller oroar sig. Kanske beror det på att du är spänd eller förväntansfull inför er resa? Oftast är det helt ofarligt att mensen är sen och man får inte alltid veta vad det beror på. Träning kan också inverka på mensen, men jag tror inte att två gånger till eller från borde ha gjort någon större skillnad i dethär fallet. Om man vet att mensen kommer att börja väldigt olägligt, t.ex. precis då man skall på semester, så kan man be en läkare skriva ut en medicin som tillfälligt flyttar på mensen.
Att du känner dig kissnödig då du använder tampong beror antagligen på att tampongen klämmer mot urinblåsan på ett sådant sätt så att det känns, eller på att tampongen inte är tillräckligt långt in. Börja med att välja rätt storlek på tampongen för att den skall sitta så bra som möjligt. Det är lite olika från tjej till tjej hur man skall sitta eller stå för att få in tampongen så bra som möjligt. Ofta lyckas det bra om man står med ena foten upplyft på toalettstolen och den andra foten på golvet. Om det är svårt att få i tampongen kan man lägga lite vaselin på toppen av den så glider den in lättare. Då en tampong är på rätt ställe skall den inte kännas alls, eller åtminstone inte kännas störande. Forstätt försöka, jag tror att det helt enkelt är en fråga om teknik.
Ha en bra semester.
Tessi