flytiningar
11.07.2014
Hej! Är det meningen att man ska använda trosskydd varje dag? För man har ju flytningar varje dag och det blir jätteäckligt och luktar förfärligt!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
11.07.2014
Hej!
Nej, man ska absolut inte använda trosskydd varje dag! Se, det kan faktiskt ge en MERA flytningar. Vi ska förklara varför.
Även underlivet behöver andas. Om man hela tiden täpper för det med trosskydd, bindor, tighta jeans, stringtrosor osv, så kan det inte andas, inte "luftas" och det blir varmt och överlopps fukt och svett försvinner ingenstans. Eftersom flytningarna delvis är till för att skölja bort sådant som bakterier och smuts och annat som inte hör hemma i underlivet, samt hålla det på rätt mängd fuktighet och rätt miljö, så måste kroppen då försöka kompensera med mera flytningar. Underlivet blir inte torrare utan våtare av de här orsakerna. Det brukar dessutom bli värre om man rakar bort könshåret, för då har man så att säga tagit bort stora delar av underlivets naturliga luftkonditionering, svettbortförsel och skydd mot bobbor och smuts.
Ökade flytningar är kroppens sätt att säga att allt inte står rätt till nu. Alla har vi ju flytningar hela tiden, och mer under ägglossningen, men om de ökar eller om de luktar illa, så är det kroppen som försöker få ens uppmärksamhet. Ibland är det så enkelt att man tvättat med tvål i underlivet eller tvättat mer än en gång per dag eller per två dagar - man ska aldrig använda tvål för det tvättar bort det naturliga skyddet, rubbar PH-balansen och torkar ut.Och blir man torr i underlivet så måste kroppen försöka rätta till det med mera flytningar. Även friska flytningar luktar nog lite, ALLA luktar vi lite. Inte direkt illa, men kanske inte gott heller. Oftast sägs det att det luktar lite surt. Om flytningarna börjar lukta direkt illa, får en annan färg, blir gryniga och om det sker i kombination med annat, tex att det kliar, svider, är rött och irriterat och om man har blåsor, sår eller vårtor, så tyder det på en infektion av något slag. Det kan vara en könssjukdom men även svampinfektion eller bakterieinfektion och annat.
De vanligaste "felen" unga tjejer gör är just att gå med för tätt runt rumpan, tvätta för ofta och raka bort könshåret. Så försök undvika det och med att låta ditt underliv andas så mycket som möjligt. Gå med luftiga kläder och gärna med bar underkropp när du kan, tex sov utan något på underkroppen. Tvätta bara varannan dag, låt underlivet lufttorka (även när du tex simmat) och använd bomullstrosor, inte i konstfiber (fastän spets ser ut som att det skulle andas genom hålen, så blir det svettigare än bomull). Och använd alltså absolut inte trosskydd eller binda hela tiden. Har du inte prövat på menskopp, så gör det gärna, eftersom de är så mycket snällare än tamponger. Tamponger suger nämligen också i sig av den naturliga fukten i underlivet så att det torkas ut och då måste kroppen igen producera mera flytningar. Lite hudolja eller aloe vera kan också återfukta slemhinnorna i underlivet och då kan flytningarna minska. Om de inte minskat innan hösten, så gå och kolla dig hos kommunens familjeplanering/preventivrådgivning, så att du inte har någon infektion.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren-storasystern Angelica