För länge
12.07.2014
Hej jag har min mens i 8-9 dagar tycker det är väldigt hemskt att behöva blöda så länge då det finns de som blöder endast fem dagar, min mamma blöder ungefär lika länge som mig. Finns det något jag kan göra för att inte blöda så länge och en sak till, då jag har men så kommer det alltid i byxan fasst bindan endast är typ halv full för det kommer på sidorna (jag har bindor med vingar) jag vill ju inte gå runt med en mensfläck där bak så finns det något jag kan göra ps. För skulle inte vilja köpa en mensskopp ännu först då jag flyttar hemifrån tycker jag att jag är redo för en så Gg

Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
14.07.2014
Hej!
Jodu, det är nog jobbigt att ha så lång mens. :( Så mycket ska du inte behöva lida av mensen! Det finns absolut sånt du kan testa på för att ditt lidande ska bli lite mindre. Om man blöder mycket kan man tex börja använda hormonella preventivmedel (nån form av p-piller), som kan göra mensen kortare och dessutom gör att man blöder mindre - p-piller används alltså inte bara som preventivmedel utan kan också tex användas för att minska menssmärtor. Skulle råda dig att ta kontakt med en hälsocentral och höra dig för vad du har för alternativ! Där kan du eventuellt få sådana preventivmedel utskrivna.
Du skriver att din mamma har lika lång och jobbig mens som dig. Har hon gjort något åt det eller bara tagit sig igenom det? Du lär ju nog vänja dig vid att just du har så lång mens, men du måste ju absolut inte vänja dig vid något som känns jobbigt och som ändå har lösningar. Kunde du prata med din mamma om hur jobbigt det känns? Kanske hon kunde ringa preventivrådgivningen eller hälsocentralen åt dig ifall det skulle kännas jobbigt att själv göra det? :) Eftersom hon vet hur du har det så förstår hon också säkert vad du går igenom och vill hjälpa.
Sen mensskydden. Du skriver att du inte är redo för menskopp, vi antar att du läst om menskoppen här på db tidigare? ;) Det skulle absolut vara vårt första råd, det finns ju ingen "åldersgräns" på menskopp och de passar så jättebra för sådana som blöder mycket - just eftersom du inte behöver oroa dig för att blöda igenom eller byta så ofta. Men om du absolut inte känner dig redo så hur är det då med tamponger? Det finns ju tamponger som är gjorda just för sådana som blöder mycket, det brukar stå på kartongen vilka tamponger som är för sådana som blöder "lätt" eller "mellan" eller "mycket" tex. Om du blöder mycket kunde du verkligen fundera över att använda något annat än bindor - det blir ju så jobbigt att byta ofta och alltid vara rädd att man blöder igenom!!
Läs nu mer på våra sidor om mensskydd :)
hälsar ungdomsinformatören Lena och storasyster/sommarjobbare Angelica (på basen av experters svar på liknande frågor)